arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Trening fra A til Å!

God morgen! At jeg er oppe nå er jo egentlig ganske sjukt, for vanligvis sover jeg lenger ti ukedagene.. Men jeg prøver meg på noe nytt som kalles «stå opp når jeg våkner». Det har ikke funka så bra hittil, jeg la meg tilbake i senga igjen før jeg kom på at jeg skulle stå opp, men kanskje det går seg til? Eller kanskje ikke 😛

I dagens innlegg tenkte jeg å svare på de spørsmålene som kom vedrørende trening under Q-runden for en liten uke siden. Det ble en del, så jeg håper at jeg har fått med meg alle!

Hvordan ser en treningsuke ut for deg? Kjører du splitt eller litt forskjellig?

Jeg kjører litt forskjellig! Generelt trener jeg mye ben og litt mindre overkropp, litt fordi jeg har vondt i den ene skuldra (og har hatt det alt for lenge), men også fordi jeg ikke har et mål om å bygge så mye mer på overkroppen. Beina derimot, de kan godt få lov til å vokse litt mer! Jeg forsøker å trene annenhver gang tungt / lett på de ulike muskelgruppene, og trener stort sett hele kroppen hver gang. Jeg kjenner godt på kroppen om den trenger en dag fri, så da pleier jeg å sette meg ned på gulvet og ta meg på tærne eller noe.

Kva er din favorittstyrkeøvelse?

Ooo, det var et vanskelig spørsmål! De øvelsene som kanskje går igjen mest er ettbens strakmark og nedtrekk med nøytralt grep. Førstnevnte for bakside lår og sete, nedtrekk for den brede ryggmuskelen og biceps.

Hvordan bygge rumpe?

For å bygge muskler generelt, uavhengig av om det er rumpe, bryst eller biceps, er du avhengig av tung belastning, mye bevegelse og litteranne pump. Sistnevnte, som kan se ut til å være det de fleste søker etter, er faktisk det som er minst viktig!

♥ Tung belastning
Pass på at du jobber med en vek hvor du klarer maksimalt 4-5 repetisjoner, gjerne enda flere også, jevnlig. Belaster du ikke muskelen tungt nok vil den ikke se noen grunn til å adaptere seg, altså vokse.

♥ Bevegelse
Sørg for at du kjører øvelse som krever et stort leddutslag – slik at muskelen strekkes maksimalt. Kjører du for eksempel hip thrust kan du øke leffutslaget ved å sette føttene på en liten opphøyning slik at hofta kan bevege seg enda lenger ned! Tenk på, uansett øvelse, at du skal fullføre hele bevegelsen i begge faser av løftet.

Melkesyre
Eller «metabolsk stress» som det også kalles, skapes når det bygges opp slaggstoffer i muskulaturen og er spesielt noe man kjenner om man kjører mange repetisjoner. For at denne typen trening skal ha en effekt (høyreps) er det likevel viktig å belaste nok, og ikke stå der med en liten vekt som du kunne klart 100 repetisjoner med og gi deg på 20 fordi det svir litt. Min personlige anbefaling på dette området er oklusjon – google det, les og gråt <3

♥ Oppsummering 
Så lenge du varierer mellom skikkelig tung og litt lettere trening, passer på å kjøre hele bevegelsen og spiser nok mat (viktig) vil muskelen jobbe!

Hei. Har nettopp meldt meg inn på et treningssenter. Jeg er kjempe motivert, men synes det er skummelt å komme inn dit å sette i gang å trene. I går satt jeg 10 min i bilen utenfor treningssenteret siden jeg så utenfra at det ikke var en ledig tredemølle. Har du tips til annen oppvarming enn å gå på tredemølle? Siden jeg er nybegynner, er det lurest å trene flere flere kroppsdeler på en dag? F.eks 1 dag med føtter og skuldre, 1 dag med rygg og armer osv?

Så morsomt at du har turt å melde deg inn! 😀 Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne med oppvarmingen, men som du selv nevner er mølle et godt alternativ. Det får i gang blodsirkulasjonen i kroppen og gjør deg generelt litt varm, og det er derfor det ofte brukes. Sykkel, ellipsemaskin og andre kondisjonsapparater er også supre!

Skal du trene styrke kan du også velge å varme opp muskulaturen direkte med såkalt dynamisk oppvarming. Da beveger du på kroppen litt her og der, og på den måten gjør du muskulaturen klar for å jobbe i de posisjonene du ber den om. Prøv deg for eksempel på den sekvensen her – 2 x 4-6 per side:

Siden du er nybegynner vil jeg anbefale deg å trene hele kroppen hver gang, opp mot 3 ganger i uken. Dersom du ikke har trent mye styrke før er det ingen vits i å begynne med 4-5 treninger i uken med tunge vekter – faktisk vil du få LIKE GOD effekt om du trener 2-3, med ganske lette vekter og ikke alt for mange sett. Jepp, det er ganske fantastisk!

Om du vil ha en nydelig treningsprogram kan du trykke HER, styrkebrorgutta er veldig flinke 🙂

Har du gode råd til kondisjonstrening for ei som hater jogging og ikke har råd til treningssentermedlemskap?

Har du forsøkt deg på intervaller? Grunnen til at de fleste hater å jogge, tror jeg (har jo ikke undersøkt dette, er bare ukvalifisert gjetning :P), er at vi forsøker litt for mye på en gang. Vi stikker ikke ut for å jogge i 2 minutter, men ser for oss å legge 5-6 km bak oss på den første turen, og da blir det gjerne litt vel mye! Prøv deg på denne oppbyggingen

Uke 1: 4 x 1 min løp, 1 min pause
Uke 2: 3 x 2 min løp, 1,5 min pause
Uke 3: 2 x 3 min løp, 2 min pause
Uke 4: 3 x 3 min løp, 2 min pause

OSV! Ved å øke litt og litt hver gang kommer du ganske fort opp i en god mengde, og da blir det plutselig litt morsommere å løpe 😉 Eventuelt er jo burpees et godt alternativ, om du virkelig vil deg selv vondt ;D

Hva er anbefalt tid for ei treningsøkt?

Det kommer helt an på hva du driver med! Generelt kan man si at jo lengre du har trent, jo lengre bør øktene være. Mye fordi man etterhvert trener veldig tungt, og derfor trenger mer pause, men også fordi man rett og slett trenger mer belastning for å få noen form for resultater etterhvert som man har vært i gamet en stund. Er du nybegynner kan en økt vare i 15-20 effektive minutter og ha kjempeeffekt!

Jeg trenger gjerne tips til motivasjon for trening.

Gjør noe du liker!!! Det er sikkert det tipset jeg oftest gir, men det er så sant. Drit i hva du liksom «burde gjøre», og gjør noe som faktisk får deg til å gjennomføre. Det er nemlig slik at den aller beste treningen, det er den det blir noe av. Om det er squash, zumba, styrke eller pilates spiller ingen trille!

Da skal jeg hive meg rundt og komme meg til frokostbordet før snuta settes ut til det nye huset til mamma. Jeg tror det ligger en malekost og venter på meg der. Og ja, jeg fikk ikke med alle spørsmålene så det kommer en «del 2» en annen gang 😀

Håper du har hatt en nydelig, avslappende helg, og at du kanskje lærte noe i dag?

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits