arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Treningsuken og middagsplanlegging

Dere som har vært online denne uken har garra fått med dere at jeg har vært det som best beskrives som potte tett. Bihulene mine begynte en tung, bevæpnet demonstrasjon søndag kveld, og holdt det gående en hel uke før de bestemte seg for å slutte fred. Først på lørdag begynte jeg å kjenne meg litt bedre, og natt til i dag er den første på 7 dager hvor jeg har kunnet sove liggende. Deilig der, altså!

Som en følge av det har jeg derfor, åpenbart, ikke vært den mest ivrige hverken på treningssenteret eller i skisporet denne uken. Og det går helt fint! En uke med et lavere aktivitetsnivå vil nemlig ikke påvirke helsa mi. Ja, jeg kommer til å være litt svakere når jeg stikker på trening i ettermiddag. Ja, det vil føles som jeg løper i sirup når jeg skal bevege meg fremover i et nogenlunde raskt tempo på tirsdag eller onsdag. Ja, den første skituren vil sikkert være et lite ork. Men det betyr absolutt ingenting, for om en uke eller to så vil alt være fint. Jeg har nemlig ikke dårlig tid med å komme meg «tilbake i form».

Hvorfor? Fordi jeg ikke har noe behov for å leve livet mitt baklengs. Ikke noe behov for å sammenligne den jeg er i dag med det som en gang var. Jeg skal jo ikke tilbake dit uansett, så hvorfor i all verden skal jeg henge meg opp i det?  Den eneste veien til utvikling er fremover, og der har jeg faktisk aldri vært før.

 

Denne tankegangen har hjulpet meg til å klare å leve litt mer i nuet og til at jeg kan se på gamle bilder av meg selv og tenke «der var jeg flott» uten underteksten «det er jeg ikke i dag». For selv om man sier at «den eneste du skal sammenligne deg med er deg selv», så er ikke alltid denne sammenligningen veldig god. Den kan etterlate seg følelsen av at du har latt deg selv forfalle, at du ikke lenger er like god eller at den viljestyrken du hadde før i tiden har forsvunnet.

Så la meg heller innføre en ny kvåt: «den eneste veien du skal se er fremover». Du skal ikke «tilbake i form», du skal finne frem til en helt ny. Du skal ikke «få igjen kroppen din», for du har aldri mistet den.

Den kommende uken

Og den kvåten har jeg tenkt å la følge meg i uka som kommer. Jeg skal teste ut litt forskjellige treninger, la kroppen bestemme hva som er passe motstand og intensitet og ellers kose meg! Jeg skal også ta litt ekstra tak i den deilige greia som heter hverdagsaktivitet, og se om jeg ikke klarer å komme meg opp mot 9-10.000 skritt i gjennomsnitt daglig. Med tanke på hverdagen min tror jeg det går helt fint om jeg bare planlegger litt og ikke lar vær og vind stoppe meg.

I tillegg må selvsagt middagene planlegges, og med våre mål for 2019 i bakhodet (fisk 2-3 ganger i uken, vegetarmiddag 1 dag i uken, handle 1 gang i uken) ser planen ut som det her:

Etter gode tips fra dere har jeg lastet ned appen «mattilbud», og I gotta say I LOVE IT! Genialt å få oversikt over alle tilbud på ett og samme sted, og selv om jeg nok ikke kommer til å fly fra butikk til butikk for få med meg alt så det er digg å kunne kjøpe de tingene vi bruker mest av til en god penge. Penger spart er tross alt penger tjent, eller? 🙂

Og apropos spare cash – jeg kommer til å snakke mer om dette i neste ukes episode av Sølve & Lorentzen, så tune gjerne inn! Nå står det brødbaking på agendaen her, vi skrives.

//Camilla

2 svar til “Treningsuken og middagsplanlegging”

  1. Malin sier:

    Kanskje et dumt spørsmål, men hva står «P», «FG» og «D» for? :))

  2. Finnes ikke dumt!! Det står for:
    P – protein
    FG – frukt og grønt
    D – diverse

    😍

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits