arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Treningsuken og middagsplanlegging

Dere som har vært online denne uken har garra fått med dere at jeg har vært det som best beskrives som potte tett. Bihulene mine begynte en tung, bevæpnet demonstrasjon søndag kveld, og holdt det gående en hel uke før de bestemte seg for å slutte fred. Først på lørdag begynte jeg å kjenne meg litt bedre, og natt til i dag er den første på 7 dager hvor jeg har kunnet sove liggende. Deilig der, altså!

Som en følge av det har jeg derfor, åpenbart, ikke vært den mest ivrige hverken på treningssenteret eller i skisporet denne uken. Og det går helt fint! En uke med et lavere aktivitetsnivå vil nemlig ikke påvirke helsa mi. Ja, jeg kommer til å være litt svakere når jeg stikker på trening i ettermiddag. Ja, det vil føles som jeg løper i sirup når jeg skal bevege meg fremover i et nogenlunde raskt tempo på tirsdag eller onsdag. Ja, den første skituren vil sikkert være et lite ork. Men det betyr absolutt ingenting, for om en uke eller to så vil alt være fint. Jeg har nemlig ikke dårlig tid med å komme meg «tilbake i form».

Hvorfor? Fordi jeg ikke har noe behov for å leve livet mitt baklengs. Ikke noe behov for å sammenligne den jeg er i dag med det som en gang var. Jeg skal jo ikke tilbake dit uansett, så hvorfor i all verden skal jeg henge meg opp i det?  Den eneste veien til utvikling er fremover, og der har jeg faktisk aldri vært før.

 

Denne tankegangen har hjulpet meg til å klare å leve litt mer i nuet og til at jeg kan se på gamle bilder av meg selv og tenke «der var jeg flott» uten underteksten «det er jeg ikke i dag». For selv om man sier at «den eneste du skal sammenligne deg med er deg selv», så er ikke alltid denne sammenligningen veldig god. Den kan etterlate seg følelsen av at du har latt deg selv forfalle, at du ikke lenger er like god eller at den viljestyrken du hadde før i tiden har forsvunnet.

Så la meg heller innføre en ny kvåt: «den eneste veien du skal se er fremover». Du skal ikke «tilbake i form», du skal finne frem til en helt ny. Du skal ikke «få igjen kroppen din», for du har aldri mistet den.

Den kommende uken

Og den kvåten har jeg tenkt å la følge meg i uka som kommer. Jeg skal teste ut litt forskjellige treninger, la kroppen bestemme hva som er passe motstand og intensitet og ellers kose meg! Jeg skal også ta litt ekstra tak i den deilige greia som heter hverdagsaktivitet, og se om jeg ikke klarer å komme meg opp mot 9-10.000 skritt i gjennomsnitt daglig. Med tanke på hverdagen min tror jeg det går helt fint om jeg bare planlegger litt og ikke lar vær og vind stoppe meg.

I tillegg må selvsagt middagene planlegges, og med våre mål for 2019 i bakhodet (fisk 2-3 ganger i uken, vegetarmiddag 1 dag i uken, handle 1 gang i uken) ser planen ut som det her:

Etter gode tips fra dere har jeg lastet ned appen «mattilbud», og I gotta say I LOVE IT! Genialt å få oversikt over alle tilbud på ett og samme sted, og selv om jeg nok ikke kommer til å fly fra butikk til butikk for få med meg alt så det er digg å kunne kjøpe de tingene vi bruker mest av til en god penge. Penger spart er tross alt penger tjent, eller? 🙂

Og apropos spare cash – jeg kommer til å snakke mer om dette i neste ukes episode av Sølve & Lorentzen, så tune gjerne inn! Nå står det brødbaking på agendaen her, vi skrives.

//Camilla

2 svar til “Treningsuken og middagsplanlegging”

  1. Malin sier:

    Kanskje et dumt spørsmål, men hva står «P», «FG» og «D» for? :))

  2. Finnes ikke dumt!! Det står for:
    P – protein
    FG – frukt og grønt
    D – diverse

    ?

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits