arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vanene dine bestemmer vekten!

I forrige uke kom jeg med to innlegg med overskriften «slik når du målene dine, en gang for alle». Der gikk vi gjennom hvorfor det er viktig å alltid tilpasse et opplegg til deg som person, hvilke vaner det er greit å holde på og ikke minst hvilke man bør vurdere å bytte ut. Nettopp på grunn av dette vil en livstilsendring alltid være litt vanskelig å gjennomføre. Ikke umulig, absolutt ikke, men litt vanskeligere enn å bare fortsette i det samme sporet som vi alltid har gått i.

skispor

For vaner er en ting som de fleste coacher, eller hva vi kaller oss nå om dagen, ofte overser. «Det er jo bare å spise mindre og trene mer» er en setning som blir skreket både høyt og lavt, uten at det er så mye hold i den. For dersom det «bare» hadde vært å gjøre dette ville alle gjort det. På lik linje med at alle «bare» hadde sluttet å røyke og snuse.

Sannheten er dessverre mye mer kompleks enn dette, men her ligger også nøkkelen til suksess. For når man først vet hvor skoen trykker så vil det være mye lettere å justere den inn til å passe godt, er du ikke enig? Vel, i såfall er det bare å ta av seg fottøyet for sannheten er at det som gjør at du ikke er der du skulle ønske du var i dag er vanene dine. Ja, man kan selvsagt peke på tarmflora, genetiske forskjeller og gudene vet hva, men dette er ikke noe man får gjort noe med. Vaner derimot, er ganske håndfaste og greie å ta tak i, og ikke alt for vanskelige å endre heller.

Dersom vi tar for oss dagen din, fra ende til annen, vil vi kunne se at den i stor grad skjer relativt automatisk. Du går, uten å tenke deg om, inn på kjøkkenet og tar deg en kopp kaffe når du står opp. Du pusser tennene, tar på deg klærne, kaster i deg noe mat og haster til bussen, uten egentlig å ha våknet en gang. Vanene dine styrer deg gjennom dagen, helt til du dumper ned i sofaen klokken 20 og setter på farmen, skal vi danse eller et annet realityprogram som er i vinden om dagen.

frokost

Når du er på butikken kjøper du de samme grønnsakene, den samme frukten og de samme matvarene som du alltid gjør. Du ender også opp med å kaste den samme maten som du kastet forrige uke, fordi du heller ikke har brukt det opp denne uken. Uflaks, sa Severin Suveren? Uvane, sier Camilla.

Så, hva kan du gjøre for å endre på dette mønsteret? Hva kan du gjøre for å ta kontroll over vanene dine en gang for alle?

  1. Bli mer bevisst på de valgene du gjør i hverdagen
    – Hvorfor havnet den sjokolade i handlekurven?
    – Hvorfor velger jeg brødskive med brunost i stedenfor knekkebrød med egg til frokost?
    – Hvorfor ligger jeg nå på sofaen i stedenfor å være på trening?
  2. Lag en bevisst handlingsplan for ett og ett punkt av gangen, og gjennomfør dette før du beveger deg over på en ny vane
    – «Jeg skal ta med treningstøy på jobb hver tirsdag og torsdag slik at jeg får lagt inn aktiviteten før sofaen frister for mye»
  3. De sier at en ny vane må gjennomføres 13 ganger før den sitter, så vær tålmodig! Det vil alltid være en sjanse for tilbakefall, så vær litt streng med deg selv: du kan klare det, bare vær standhaftig

 

Har du noen gode vaner jeg kan ta med meg videre?

//Camilla

2 svar til “Vanene dine bestemmer vekten!”

  1. Lisbeth sier:

    Dette er så utrolig spennende, interessant og frustrerende tema.
    Jeg føler at jeg vet alt om dette – både med ekstremt gode vaner og fullstendig fravær av gode vaner.
    Og hvorfor i h… er det så vanskelig å bare fortsette de gode vanene og leve det livet som gjør så godt for hele meg ?
    Nå har jeg fullstendig fravær av gode vaner etter flere år med vanvittige gode vaner og rutiner på kosthold og trening. Vektnedgang på 40 kg og veldig god fysisk form som resultat.
    Når jeg leser de tre punktene dine er det sånn at jeg ikke forstår hva du mener engang. Eller jeg vil ikke forstår. Eller jeg orker ikke forstå.
    Hvis det «bare» var så enkelt. Finner du oppskriften på «bare» , blir du søkkrik ?.
    Jeg jobber på og håper virkelig jeg snart jeg finner tilbake til de gode vanene.

  2. Det er et utrolig godt spørsmål, Lisbeth! Av og til er det som om vi er født selvdestruktive.. Med det sagt er det ikke umulig å komme tilbake dit du var, så lenge du gir deg selv litt tid! Vi har en tendens til å ville oppnå alt med en gang, i allefall dersom det er noe vi har hatt tidligere, og løper av gårde før skoene i det hele tatt er knyttet på. Ikke undervurder verdien av å ta små steg!

    Den dagen jeg finner oppskriften på «bare» skal du være den første jeg sier i fra til 😉 Lykke til med å finne tilbake!

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits