arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vanene dine bestemmer vekten!

I forrige uke kom jeg med to innlegg med overskriften «slik når du målene dine, en gang for alle». Der gikk vi gjennom hvorfor det er viktig å alltid tilpasse et opplegg til deg som person, hvilke vaner det er greit å holde på og ikke minst hvilke man bør vurdere å bytte ut. Nettopp på grunn av dette vil en livstilsendring alltid være litt vanskelig å gjennomføre. Ikke umulig, absolutt ikke, men litt vanskeligere enn å bare fortsette i det samme sporet som vi alltid har gått i.

skispor

For vaner er en ting som de fleste coacher, eller hva vi kaller oss nå om dagen, ofte overser. «Det er jo bare å spise mindre og trene mer» er en setning som blir skreket både høyt og lavt, uten at det er så mye hold i den. For dersom det «bare» hadde vært å gjøre dette ville alle gjort det. På lik linje med at alle «bare» hadde sluttet å røyke og snuse.

Sannheten er dessverre mye mer kompleks enn dette, men her ligger også nøkkelen til suksess. For når man først vet hvor skoen trykker så vil det være mye lettere å justere den inn til å passe godt, er du ikke enig? Vel, i såfall er det bare å ta av seg fottøyet for sannheten er at det som gjør at du ikke er der du skulle ønske du var i dag er vanene dine. Ja, man kan selvsagt peke på tarmflora, genetiske forskjeller og gudene vet hva, men dette er ikke noe man får gjort noe med. Vaner derimot, er ganske håndfaste og greie å ta tak i, og ikke alt for vanskelige å endre heller.

Dersom vi tar for oss dagen din, fra ende til annen, vil vi kunne se at den i stor grad skjer relativt automatisk. Du går, uten å tenke deg om, inn på kjøkkenet og tar deg en kopp kaffe når du står opp. Du pusser tennene, tar på deg klærne, kaster i deg noe mat og haster til bussen, uten egentlig å ha våknet en gang. Vanene dine styrer deg gjennom dagen, helt til du dumper ned i sofaen klokken 20 og setter på farmen, skal vi danse eller et annet realityprogram som er i vinden om dagen.

frokost

Når du er på butikken kjøper du de samme grønnsakene, den samme frukten og de samme matvarene som du alltid gjør. Du ender også opp med å kaste den samme maten som du kastet forrige uke, fordi du heller ikke har brukt det opp denne uken. Uflaks, sa Severin Suveren? Uvane, sier Camilla.

Så, hva kan du gjøre for å endre på dette mønsteret? Hva kan du gjøre for å ta kontroll over vanene dine en gang for alle?

  1. Bli mer bevisst på de valgene du gjør i hverdagen
    – Hvorfor havnet den sjokolade i handlekurven?
    – Hvorfor velger jeg brødskive med brunost i stedenfor knekkebrød med egg til frokost?
    – Hvorfor ligger jeg nå på sofaen i stedenfor å være på trening?
  2. Lag en bevisst handlingsplan for ett og ett punkt av gangen, og gjennomfør dette før du beveger deg over på en ny vane
    – «Jeg skal ta med treningstøy på jobb hver tirsdag og torsdag slik at jeg får lagt inn aktiviteten før sofaen frister for mye»
  3. De sier at en ny vane må gjennomføres 13 ganger før den sitter, så vær tålmodig! Det vil alltid være en sjanse for tilbakefall, så vær litt streng med deg selv: du kan klare det, bare vær standhaftig

 

Har du noen gode vaner jeg kan ta med meg videre?

//Camilla

2 svar til “Vanene dine bestemmer vekten!”

  1. Lisbeth sier:

    Dette er så utrolig spennende, interessant og frustrerende tema.
    Jeg føler at jeg vet alt om dette – både med ekstremt gode vaner og fullstendig fravær av gode vaner.
    Og hvorfor i h… er det så vanskelig å bare fortsette de gode vanene og leve det livet som gjør så godt for hele meg ?
    Nå har jeg fullstendig fravær av gode vaner etter flere år med vanvittige gode vaner og rutiner på kosthold og trening. Vektnedgang på 40 kg og veldig god fysisk form som resultat.
    Når jeg leser de tre punktene dine er det sånn at jeg ikke forstår hva du mener engang. Eller jeg vil ikke forstår. Eller jeg orker ikke forstå.
    Hvis det «bare» var så enkelt. Finner du oppskriften på «bare» , blir du søkkrik ?.
    Jeg jobber på og håper virkelig jeg snart jeg finner tilbake til de gode vanene.

  2. Det er et utrolig godt spørsmål, Lisbeth! Av og til er det som om vi er født selvdestruktive.. Med det sagt er det ikke umulig å komme tilbake dit du var, så lenge du gir deg selv litt tid! Vi har en tendens til å ville oppnå alt med en gang, i allefall dersom det er noe vi har hatt tidligere, og løper av gårde før skoene i det hele tatt er knyttet på. Ikke undervurder verdien av å ta små steg!

    Den dagen jeg finner oppskriften på «bare» skal du være den første jeg sier i fra til 😉 Lykke til med å finne tilbake!

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits