arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vaner: vinn eller forsvinn for din livsstilsendring

Da jeg begynte å studere psykologi var tanken at jeg skulle dele masse med dere underveis, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er skikkelig vanskelig. Når man studerer får man tross alt innblikk i «litt og litt» om gangen og jeg er rett og slett livredd for å dele uriktig informasjon med dere. For tenk da, om jeg deler noe jeg lærer nå – for så å lære noe helt annet om bare noen måneder? Tenk om jeg gir dere tips og triks, også viser det seg at det jeg skriver er HELT feil? Det er en skummel greie, men samtidig må jeg også tørre å hoppe litt i det. Jeg kommer tross alt aldri til å bli ferdig utlært og dersom jeg skal sitte å vente på det kommer det til å bli lite skriving fra denne kanten.

Og det vil jeg jo ikke! Ønsket er tross alt at dette skal være en litt «annerledes» helseblogg. Et sted hvor du kan lese om mer enn tabataintervaller og grønne smoothies! Jeg kommer sikkert til å dele litt om det også, altså, men først og fremst vil jeg at dette skal være et sted du klikker deg inn på når du vil lære litt om deg selv. Hvorfor du gjør som du gjør, og med det hva du bør eller kan gjøre for å endre dette. Det er nemlig ikke så lett som folk skal ha det til, les bare her..

Vaner – et produkt av læring

Denne uken er jeg på kapittel 7 i boken «the science of mind and behaviour». Her snakker forfatteren om hvordan vi lærer, og med det hvordan våre vaner dannes. For tro det eller ei: vaner er et produkt av læring. Vi ser gjerne på vaner som gode eller dårlige, men jeg tør å banne på at du har et helt repertoar du ikke tenker over en gang! Som for eksempel hvordan du stabler beina når du går, om du bruker skojern eller ei når du tar på deg fottøyet og hvilken rute du velger til bussen. Vaner er det som gjør at vi kommer oss gjennom dagene uten å overbelaste hjernen noe helt vanvittig, og kan i bunn og grunn ses på som tillærte handlingsmønstre. Du tenker kanskje at du tar aktive valg når du bestemmer deg for hva du skal ha til middag, hvilke matvarer du handler med deg fra butikken og om du skal gå for salat eller brødskiver til lunsj på jobb? Vel, det kan godt hende at det var det til å begynne med, men etterhvert som tiden går og vi gjør det samme igjen og igjen så vil det hele gå over til å bli et sett av automatiske handlinger.

Stort sett er disse vanene noe som gjør oss godt, men de kan også jobbe mot oss. De gjør det vanskelig å få til endring, spesielt dersom vi blir møtt med frasen «men det er jo bare å…». For, tro meg, det er ikke «bare å». Det å skulle endre en vane, eller bli bevisst på de vi allerede har, er en langsom prosess. En prosess som krever at vi begynner å bruke energi på å ta valg som ellers har vært overlatt til automatikken.

 

 
Det som virkelig irriterer meg

Det som gjør meg både frustrert, og litt forbannet, er derfor disse reklamene som til stadighet forteller meg at jeg kan legge om min livsstil på bare 4 uker. At jeg kan få ekstreme resultater og endelig gå ned i vekt dersom jeg gjør som vedkommende sier. Det nevnes ikke et eneste sted hvor mange som etter 4 nye uker er falt tilbake til gamle vaner, eller at over 90% av de som går på en diett ender med å gå opp igjen. Ikke et eneste sted har jeg lest at jeg må forvente meg å bruke resten av livet på å opprettholde de nye resultatene mine.

Sannheten er nemlig denne: Det er mulig å legge om livsstilen sin. Det er mulig å etablere nye vaner. Det er mulig å få varige resultater – men det er vanskelig. Og det er noe jeg synes vi som «fagpersoner» bør være flinkere til å formidle. Ikke for å skremme Gud og hvermann fra å gjøre forandringer, men for å forberede de på at det faktisk er en stor jobb som skal legges ned. Hvor mange av oss har ikke begynt på det vi tror skal være «the great change» for så å falle tilbake til gamle rutiner og mønstre i det hverdagen henter oss inn? Vi kan nemlig snakke mye om at en livsstilsendring handler om å spise bedre og bevege oss mer, men dersom du virkelig vil at dette skal være varig er ikke disse vanene til å komme unna.

 

Noen metoder er bedre enn andre

Hittil har jeg lært ut at det som fungerer best for å etablere nye, eller endre gamle, vaner er såkalt «positiv oppmuntring». Enkelt og greit betyr dette at du oppmuntrer din egen respons ved å gi positiv feedback. Når man gjør disse studiene på rotter er det klart at mat er en god belønning, men på veien mot en ny livsstil er det kanskje ikke å anbefale. Det du kan forsøke er:

  • En gjennomført treningsøkt resulterer i at du lar deg selv sette deg ned med en episode av yndlingsserien.
    • Dette vil på sikt kunne føre til at du forbinder trening med noe positivt, som kan være med på å styrke den endringen du ønsker å få til.
    • I begynnelsen kan du unne deg en episode hver gang du trener. På sikt kan du unne deg en episode (eller 3?) hver gang du har nådd ukens treningsmål.
    • På denne måten lærer du deg å verdsette belønninger som ligger litt lengre frem i tid, samtidig som at treningen etterhvert kan bli en belønning i seg selv som ikke er avhengig av «eksterne faktorer».
    • Som boken sier: » den beste måten å etablere rask læring som ikke forsvinner er ved å begynne med kontinuerlig forsterking (serie hver gang du har trent). Når atferden er etablert kan man skifte til delvis forsterkning (serie etter hver gjennomførte treningsuke)».

En annen metode, som jeg ser at blir brukt veldig ofte, er straff for det vi ikke klarer. Her er vi eksperter alle mann (eller kvinner), men skal man lytte til psykologien er faktisk ikke dette så veldig hensiktsmessig. Straff vil for det første ikke lære oss å gjøre det vi egentlig har som mål, og det kan i tillegg føre til at vi havner i ganske uheldige handlingsmønstre:

  • Du kom deg ikke på trening og forteller deg selv at du er en fiasko.
    • På sikt kan dette resultere i det som kalles «negative leveregler»: du begynner å tro at du er en fiasko, og med det kan du få følelsen av at trening ikke er noe du får til.
    • Ender opp med å ikke trene, og lever med det opp til de tankene du har om deg selv.
Oppsummert

På veien mot en ny livsstil er det mange vaner som skal endres, og dette kan være en nitidig jobb. De vanene vi har er komfortable å holde på fordi de ikke krever så mye hjernekapasitet, og det kan være vanskelig å både etablere nye vaner og endre på de vi allerede har. Likevel er det viktig å påpeke at dette ikke på noen måte er umulig! Ved å bruke positiv forsterkning som grunnlag for de endringene du gjør vil du på sikt kunne ende opp med bedre selvfølelse, mestringsfølelse og ikke minst en bedre livsstil.

Når du bestemmer deg for å ta tak i vanene dine vil jeg anbefale deg å begynne med «en ting av gangen» og jobbe med dette til du føler at det sitter. Flere ting vil gjerne endres som en følge av de takene du tar!

//Camilla

 

 

 

 

Ett svar til “Vaner: vinn eller forsvinn for din livsstilsendring”

  1. Maren sier:

    Bloggen din er så utrulig inspirerende å lese! Dette innlegget traff meg skikkelig! Må være deilig å kunne bruke fagskunnskapen du lærer gjennom bøkene videre inn i ditt eget liv- og bli meir oppmerksom og finne konkrete tiltak til feks endringer, slik som i dette innlegget 😀👍 Fortsett med bloggen og oppdateringer på Insta – elsker det!

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits