arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vaner: vinn eller forsvinn for din livsstilsendring

Da jeg begynte å studere psykologi var tanken at jeg skulle dele masse med dere underveis, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er skikkelig vanskelig. Når man studerer får man tross alt innblikk i «litt og litt» om gangen og jeg er rett og slett livredd for å dele uriktig informasjon med dere. For tenk da, om jeg deler noe jeg lærer nå – for så å lære noe helt annet om bare noen måneder? Tenk om jeg gir dere tips og triks, også viser det seg at det jeg skriver er HELT feil? Det er en skummel greie, men samtidig må jeg også tørre å hoppe litt i det. Jeg kommer tross alt aldri til å bli ferdig utlært og dersom jeg skal sitte å vente på det kommer det til å bli lite skriving fra denne kanten.

Og det vil jeg jo ikke! Ønsket er tross alt at dette skal være en litt «annerledes» helseblogg. Et sted hvor du kan lese om mer enn tabataintervaller og grønne smoothies! Jeg kommer sikkert til å dele litt om det også, altså, men først og fremst vil jeg at dette skal være et sted du klikker deg inn på når du vil lære litt om deg selv. Hvorfor du gjør som du gjør, og med det hva du bør eller kan gjøre for å endre dette. Det er nemlig ikke så lett som folk skal ha det til, les bare her..

Vaner – et produkt av læring

Denne uken er jeg på kapittel 7 i boken «the science of mind and behaviour». Her snakker forfatteren om hvordan vi lærer, og med det hvordan våre vaner dannes. For tro det eller ei: vaner er et produkt av læring. Vi ser gjerne på vaner som gode eller dårlige, men jeg tør å banne på at du har et helt repertoar du ikke tenker over en gang! Som for eksempel hvordan du stabler beina når du går, om du bruker skojern eller ei når du tar på deg fottøyet og hvilken rute du velger til bussen. Vaner er det som gjør at vi kommer oss gjennom dagene uten å overbelaste hjernen noe helt vanvittig, og kan i bunn og grunn ses på som tillærte handlingsmønstre. Du tenker kanskje at du tar aktive valg når du bestemmer deg for hva du skal ha til middag, hvilke matvarer du handler med deg fra butikken og om du skal gå for salat eller brødskiver til lunsj på jobb? Vel, det kan godt hende at det var det til å begynne med, men etterhvert som tiden går og vi gjør det samme igjen og igjen så vil det hele gå over til å bli et sett av automatiske handlinger.

Stort sett er disse vanene noe som gjør oss godt, men de kan også jobbe mot oss. De gjør det vanskelig å få til endring, spesielt dersom vi blir møtt med frasen «men det er jo bare å…». For, tro meg, det er ikke «bare å». Det å skulle endre en vane, eller bli bevisst på de vi allerede har, er en langsom prosess. En prosess som krever at vi begynner å bruke energi på å ta valg som ellers har vært overlatt til automatikken.

 

 
Det som virkelig irriterer meg

Det som gjør meg både frustrert, og litt forbannet, er derfor disse reklamene som til stadighet forteller meg at jeg kan legge om min livsstil på bare 4 uker. At jeg kan få ekstreme resultater og endelig gå ned i vekt dersom jeg gjør som vedkommende sier. Det nevnes ikke et eneste sted hvor mange som etter 4 nye uker er falt tilbake til gamle vaner, eller at over 90% av de som går på en diett ender med å gå opp igjen. Ikke et eneste sted har jeg lest at jeg må forvente meg å bruke resten av livet på å opprettholde de nye resultatene mine.

Sannheten er nemlig denne: Det er mulig å legge om livsstilen sin. Det er mulig å etablere nye vaner. Det er mulig å få varige resultater – men det er vanskelig. Og det er noe jeg synes vi som «fagpersoner» bør være flinkere til å formidle. Ikke for å skremme Gud og hvermann fra å gjøre forandringer, men for å forberede de på at det faktisk er en stor jobb som skal legges ned. Hvor mange av oss har ikke begynt på det vi tror skal være «the great change» for så å falle tilbake til gamle rutiner og mønstre i det hverdagen henter oss inn? Vi kan nemlig snakke mye om at en livsstilsendring handler om å spise bedre og bevege oss mer, men dersom du virkelig vil at dette skal være varig er ikke disse vanene til å komme unna.

 

Noen metoder er bedre enn andre

Hittil har jeg lært ut at det som fungerer best for å etablere nye, eller endre gamle, vaner er såkalt «positiv oppmuntring». Enkelt og greit betyr dette at du oppmuntrer din egen respons ved å gi positiv feedback. Når man gjør disse studiene på rotter er det klart at mat er en god belønning, men på veien mot en ny livsstil er det kanskje ikke å anbefale. Det du kan forsøke er:

  • En gjennomført treningsøkt resulterer i at du lar deg selv sette deg ned med en episode av yndlingsserien.
    • Dette vil på sikt kunne føre til at du forbinder trening med noe positivt, som kan være med på å styrke den endringen du ønsker å få til.
    • I begynnelsen kan du unne deg en episode hver gang du trener. På sikt kan du unne deg en episode (eller 3?) hver gang du har nådd ukens treningsmål.
    • På denne måten lærer du deg å verdsette belønninger som ligger litt lengre frem i tid, samtidig som at treningen etterhvert kan bli en belønning i seg selv som ikke er avhengig av «eksterne faktorer».
    • Som boken sier: » den beste måten å etablere rask læring som ikke forsvinner er ved å begynne med kontinuerlig forsterking (serie hver gang du har trent). Når atferden er etablert kan man skifte til delvis forsterkning (serie etter hver gjennomførte treningsuke)».

En annen metode, som jeg ser at blir brukt veldig ofte, er straff for det vi ikke klarer. Her er vi eksperter alle mann (eller kvinner), men skal man lytte til psykologien er faktisk ikke dette så veldig hensiktsmessig. Straff vil for det første ikke lære oss å gjøre det vi egentlig har som mål, og det kan i tillegg føre til at vi havner i ganske uheldige handlingsmønstre:

  • Du kom deg ikke på trening og forteller deg selv at du er en fiasko.
    • På sikt kan dette resultere i det som kalles «negative leveregler»: du begynner å tro at du er en fiasko, og med det kan du få følelsen av at trening ikke er noe du får til.
    • Ender opp med å ikke trene, og lever med det opp til de tankene du har om deg selv.
Oppsummert

På veien mot en ny livsstil er det mange vaner som skal endres, og dette kan være en nitidig jobb. De vanene vi har er komfortable å holde på fordi de ikke krever så mye hjernekapasitet, og det kan være vanskelig å både etablere nye vaner og endre på de vi allerede har. Likevel er det viktig å påpeke at dette ikke på noen måte er umulig! Ved å bruke positiv forsterkning som grunnlag for de endringene du gjør vil du på sikt kunne ende opp med bedre selvfølelse, mestringsfølelse og ikke minst en bedre livsstil.

Når du bestemmer deg for å ta tak i vanene dine vil jeg anbefale deg å begynne med «en ting av gangen» og jobbe med dette til du føler at det sitter. Flere ting vil gjerne endres som en følge av de takene du tar!

//Camilla

 

 

 

 

Ett svar til “Vaner: vinn eller forsvinn for din livsstilsendring”

  1. Maren sier:

    Bloggen din er så utrulig inspirerende å lese! Dette innlegget traff meg skikkelig! Må være deilig å kunne bruke fagskunnskapen du lærer gjennom bøkene videre inn i ditt eget liv- og bli meir oppmerksom og finne konkrete tiltak til feks endringer, slik som i dette innlegget 😀👍 Fortsett med bloggen og oppdateringer på Insta – elsker det!

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits