arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

God morgen alle sammen, og velkommen til en ny uke! Jeg håper du har hatt en strålende helg, men også at du er klar for å returnere til rutinene som hverdagen fører med seg. Forrige uke så vi på hvordan du kunne få inn mer frukt og grønt i kostholdet ditt, rett og slett ved å handle det litt oftere. Det er lett å spise det som er i hus! Dersom du ikke fikk med deg forrige ukes innlegg, eller ikke har startet enda, så kan du lese det her 🙂

Denne uken er det på tide å få inn noen gode treningsvaner som du kan klare å holde på. For nettopp her har vi jo kommet frem til at det er nøkkelen skjuler seg: vaner. Dersom du får inn treningsøkter i vanebanken din vil dette etterhvert gå av seg selv, nesten som å pusse tenna til kvelds. Jeg skal ikke fortelle deg at det kommer til å bli kjempelett, for det kommer til å være dager hvor sofaen frister mer enn joggeskoene. Likevel vil vi prøve å gjøre det så enkelt som mulig for deg å velge nettopp joggeskoene, sofaen venter jo uansett på deg når du er hjemme igjen!

Treningsglede

Har du noen gang blitt satt til å følge et treningsregime du på ingen måte liker? PTen din elsker kanskje baseøvelser og vil derfor at du skal gjøre det samme, eller er Norgesmester i triatlon og melder deg på Ironman før du i det hele tatt har hatt første økt med han. Vel, det er i allefall ikke oppskriften på hvordan man skaper treningsglede og gode vaner! Jeg vil at du skal bestemme hva du skal trene. Gjør det du liker! Det spiller ingen rolle om det er badminton, rulleski, zumba eller styrkeløft så lenge du gjør noe du synes er gøy. Det eneste kravet jeg stiller er at du skal gjøre det to ganger denne uken og holde ut i minst 30 minutter hver gang.

Har du tid til å sette av 1 time til trening denne uken?

Tenker du nå at; «ja, jeg har jo det, men med transport og alt så tar det faktisk mye lengre tid» så er du kanskje ikke klar for å ta tak i livsstilen din. I såfall er det selvsagt helt ok, men ikke kom og fortell meg at du prøver. Blir det for mye tid som går til spille med transport så snører du på deg skoene, tar turen ut av døra og går deg en runde på 30-60 minutter. Ferdig!

For det trenger ikke være så komplisert!

Du behøver på ingen måte å følge et sinnsykt treningsregime, være på et senter 8 ganger i uken eller melde deg på thaiboksing, du behøver bare å bevege kroppen din. Gi den litt å jobbe med, litt å bryne seg på. 2 økter høres kanskje ikke mye ut, men for de aller fleste er det to økter mer enn hva de har til vanlig og det er en veldig stor forbedring. Dersom 2 økter går lekende lett denne uken kan du heller forsøke deg med 3 økter neste uke, eller uken etter der. Det er mye bedre for hodet å sette seg et mål om å klare 2 økter og gjennomføre dette, enn å sette seg et mål om 3 og kun få til 2!

Målsetningen bør være realistisk!

Du har all verdens tid på å jobbe opp treningsmengden, så begynn heller litt forsiktig og trapp gradvis opp. Begynner du for hardt er sjansen ekstremt mye større for at du faller av lasset etter noen uker – og dette er jo det vi forsøker å unngå denne gangen 🙂

Jeg har troen på at denne uken kommer til å gå helt fint, så planlegg øktene dine allerede i dag! Hvor, når og med hvem? Ensomme ulver har en tendens til å falle av lasset fortere enn andre, så det kan absolutt lønne seg å få med seg en venn, bekjent, samboer eller mor på treningene. Alt er lettere med en liten forpliktelse 😉

11853864_10155861309785246_1323346945_n

Ha en helt fantastisk uke, alle sammen – vi snakkes snart! Og du? Du må mer enn gjerne oppdatere meg på hvordan det går!

//Camilla

PS: Du kan fremdeles stemme på meg til ShapeUp-jenta 2015! Trykk HER da vel 😀

3 svar til “Veien mot en sunnere livsstil – del 2”

  1. […] uke så vi på hvordan vi på en enkel måte skulle få inn litt trening i hverdagen. Vi skulle ikke gape over alt for mye med en gang, men heller begynne forsiktig og gradvis jobbe […]

  2. […] «veien mot en sunnere livsstil». Hittil har vi vært innom vaner i butikken, hvordan du enkelt kan få inn litt trening og hva som kan gjøres med godterivanene våre. Denne uken skal vi igjen tilbake til aktiviteten, […]

  3. […] 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5  Del […]

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits