arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Veien mot en sunnere livsstil – del 3

God morgen alle sammen, og velkommen til det som for mange er den første uken tilbake til den virkelige hverdagen igjen. Barna er skippet av gårde på det som kanskje er deres aller første skoledag, noen er tilbake i gamle rutiner i kjente klasser og miljøer, mens andre kanskje har flyttet til et helt nytt sted. Uansett, hverdagen er her med alle de fordeler og ulemper dette bringer med seg. De fleste av oss har jobbet noen uker etter ferien allerede, men det er liksom ikke helt det samme når t-banen fremdeles har sommerruter og sjefen fremdeles er godt plassert på «jåååten» utenfor den «frænske rivieeeeraen».

Forrige uke så vi på hvordan vi på en enkel måte skulle få inn litt trening i hverdagen. Vi skulle ikke gape over alt for mye med en gang, men heller begynne forsiktig og gradvis jobbe oss oppover stigen til vi landet på det platået hvor treningsmengde og livsstilen ellers var i balanse. For det er jo tross alt sånn, at man må gi opp noe for å få tid til annet – man kan ikke bare legge 45 minutter  på toppen av et 24-timersdøgn fordi man egentlig vil trene hver dag. Det vil derfor være relativt viktig at det er rom for å trene, og at det rommet blir utnyttet effektivt. Har du ikke mulighet til å trene på senter kan det å gå seg en tur eller trene hjemme være et alternativ som er mer enn godt nok, og forslag til hjemmetreningsprogram finner du både her og her!

hjemmetrening6

Denne uken skal vi vende blikket tilbake til kostholdet igjen, og se litt på hvilke vaner du har i godteridisken. For det er virkelig sånn at sukker er en stor kalorisynder og fort tar opp litt for mye plass i kostholdet vårt. For både barn og voksne er den anbefalte øvre grensen for sukkerinntak satt til 10% av det daglige energiinntaket. For et barn vil dette tilsvare ca 25 gram med sukker og for en voksen ca 50. Dette tilsvarer igjen, for et barn, 2 dl brus, 3 skiver med nugatti eller en sandwich-is. Det er med andre ord ikke mye som skal til før du når den øvre anbefalte grensen! Det å kutte ned på sukkeret kan ha mange helsefordeler hvor forebygging av overvekt kanskje kan ses på som den mest akutte. Dersom du erstatter det sukkeret du får i deg i løpet av en dag med frukt eller grønt vil du på sikt komme til å gå ned i vekt. Én iskrem inneholder mellom 2-400 kilocalorier, et eple rundt 65.

Denne ukens mål er derfor å ta tilbake lørdagsgodiset. Gjør som barna og unn deg noe godt på lørdagskvelden, men ikke la dette bli noe som skjer hver eneste dag! Det baller så utrolig fort på seg, og da vil det være veldig vanskelig å få til den vektnedgangen eller livstilsendringen som du ønsker. Er du vant til å spise noe søtt til kvelds hver eneste dag kan du denne uken forsøke å kutte ned til 4. Neste uke prøver du deg på 3, før du om noen uker har landet på lørdagen du også. Ting trenger ikke skje med en gang. 🙂

For å fremdeles føle at hver dag kan være en fest så se litt tilbake på målet for uke 1. Legg litt ekstra frukt i handlevognen som du kan kutte opp til kvelds, ta med deg mager kesam og lag en god dipp som du kan bruke ved siden av oppskårne grønnsaker (gulerot er min favoritt) eller bruk disse siste ukene hvor muligheten er her til å fråtse i ferske, norske bær. Gjør godteskålen naturlig, så kan du spise til du stuper! Jeg har tilgode å høre om kvinnen eller mannen som er blitt overvektig av å spise for mange epler eller for mye jordbær.

sunnefristelser 20150610_215445-1 DSC_0125-2

Jeg ønsker deg lykke til og gleder meg til å høre om hvordan uken har gått! 😀

//Camilla

Ett svar til “Veien mot en sunnere livsstil – del 3”

  1. […] 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5  Del […]

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits