arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

God morgen! Jeg sitter her med en tett nese og en stor kopp med kaffe med macen godt plantet på bordet foran meg. Det er «endelig» blitt mandag igjen, og med det venter en ny uke på veien mot en litt sunnere livsstil. Hittil har vi gjort ganske mange endringer. Vi har begynt å fylle handlekurven med frukt og grønt, fått inn litt trening og senere økt denne mengden (her ligger også et treningsprogram) i tillegg til at inntaket av sukker er blitt redusert. Du har med andre ord allerede tatt ekstremt mange grep som både sammen og alene vil kunne gjøre livet ditt litt lettere, litt sprekere eller til og med litt lenger.

20150826_100453-1

Hvorfor vi gjør ting er ekstremt forskjellig fra person til person. Noen trener for å bli sterkere, noen for å bli slankere og andre igjen for å bli sterkere. Noen spiser grønnsaker for helsas del, andre for å bli mett fortere også har du til og med de som bare er glad i grønnsaker. Uansett hva vi gjør så er det en grunn til at vi gjør det, en motivasjonsfaktor som ligger bak. Sagt med andre ord: for at du skal gidde å gjøre noe, så må du ha en grunn. For at du skal ta deg det bryet det er å endre en vane må du vite hvorfor, for å orke å legge om livsstilen din må du ha et mål.

Og det målet skal vi jobbe litt med i dag.

Jeg bruker igjen eksempelet med vektnedgang, og for å sette seg et mål på denne fronten bør man følge noen gitte regler. For om du forteller meg at du skal ned 10 kg er jo det fint og flott, men jeg har likevel noen spørsmål til deg. Hvorfor vil du ned? Når skal du ha gått ned? Hvordan har du tenkt å gjøre det? Og så videre, og så videre. Vi skal heldigvis gå frem litt mer systematisk enn dette (hent gjerne penn og papir) og sette ett mål etter det såkalte «SMARTØ»-prinsippet.
New-Year-Resolution

Først og fremst skal målet du setter deg (jeg sier målet i entall, fordi det er mer enn nok å forholde seg til ETT mål av gangen) være SPESIFIKT. Du skal med andre ord vite hvor du skal hen! Dette kan, dersom målet er å bli slankere, være at du skal passe inn i en kjole, at du skal føle deg vel naken, like å gå i undertøy foran mannen din eller komme til en gitt vekt. Uansett hva målet ditt er så skal du

a) lett kunne finne ut av hvordan du skal komme deg dit og
b) vite når du er der

Videre skal det være mulig å måle fremgang på veien – målet skal være MÅLBART. Med tanke på vektnedgang er både centimeter og vekt gode parametre, men også hvor mye man får igjen kjolen kan brukes. Det som er flott med å måle fremgangen underveis er at du stadig gir deg selv tilbakemeldinger om at dette er noe du mestrer. Du klarer å gå ned i vekt og centimeter og du blir  bare bedre og bedre hele tiden! Det å opprettholde motivasjonen til å fortsette å jobbe mot det målet du har satt deg er ikke bare bare, men dersom du hele tiden får beskjed om at det du gjør funker, og at du er ganske god på det, så blir det med en gang mye lettere.

Hopper vi videre til neste bokstav havner vi på det temaet jeg synes er det aller viktigste. Målet du setter deg må være ATTRAKTIVT. Med det menes ikke at målet må være pent å se på, men at du skal ha lyst til å nå det. Det å tenke på målet, eller på deg selv i den situasjonen som det å nå målet innebærer, skal trigge en følelse av kompetanse og viljestyrke langt inne i deg, og gi deg lyst til å fortsette å jobbe, selv når ting er litt tungt. Det er derfor relativt viktig at det målet du setter deg faktisk er ditt! At det er noe du har lyst til å oppnå og ikke nødvendigvis det som står øverst på lista til naboen. Bruk litt tid her og finn ut hva du virkelig vil, uavhengig av hva alle andre måtte mene om at du vil det.

Fjerd på lista står det en R, og den står for REALISTISK. Det må være en viss realisme i det målet du vil nå, ikke bare for at du skal klare det, men også for at du selv skal ha troen på at det kommer til å gå. Det viser seg at mennesker som har forpliktet seg til å nå et mål de selv mener er oppnåelig finner det å trene og spise sunt mye lettere enn andre.

TIDSBESTEMT forteller oss videre at du skal vite når du skal være i mål. Du har hittil funnet ut hvor du vil (S), hvordan du skal vite at du er på rett vei (M), hvorfor du vil dit (A) og du vet at du kan klare å komme deg frem (R). Nå er det på tide å sette opp en tidtabell og finne ut når toget skal kjøre inn på endestasjonen. For å vite hvor fort du skal kjøre må du jo vite når du skal være fremme? 😉

Sist, men ikke minst, finner vi en Ø. Den står for ØKOLOGISK, men betyr likevel ikke at målet ditt skal være bærekraftig i den forstand at det må kunne benyttes som fornybar energi, men at det skal være «økonomisk gunstig» for deg. For hvor mye tid har du egentlig til å bruke på dette målet? Hvilke faktorer må du ta hensyn til? Har du 3 barn og 14 katter har du mest sannsynlig ganske mye å ta tak i allerede og bør derfor tilpasse målet ditt etter dette slik at din vektnedgang ikke går utover barna. Eller kattene.

Har du ikke funnet frem penn og papir allerede, så er det på tide at du gjør det nå og går gjennom de 6 punktene en gang til. Forsøk alltid å ha i minne hva du ønsker å oppnå og hvorfor du vil nettopp dette!

Jeg ønsker deg masse lykke til med målsetningen, og håper du gleder deg til neste uke 😉

//Camilla

Stem på meg til ShapeUp-jenta 2015! Trykk HER 😀

 

Ett svar til “Veien mot en sunnere livsstil – del 5”

  1. […] 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5  Del […]

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits