arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vil jeg ikke ha resultater?

Jeg synes det er bra at du slår et slag for de som ikke føler seg bra med sin egen kropp. Samtidig så lurer jeg litt på hvor du selv ligger oppe i dette. Du er jo en som jobber med trening, og som jeg antar har trent selv i en rekke år. Brenner du ikke for treningen, og for å oppnå resultater selv?

I natt tikket denne kommentaren inn på et av bildene mine på instagram, og den fikk meg virkelig til å tenke. Ikke på at vedkommende er et troll, eller hvordan han VÅGER å stille et kritisk spørsmål til meg og det jeg driver med (til dere som ikke forstår: dette er ironi. Samfunnet er avhengig av at noen tør å stille nettopp kritiske spørsmål), men på hvilken vekt jeg tillegger resultater.

For jeg, som alle andre, er jo glad i å se at det jeg gjør har en eller annen form for effekt. Selv om jeg er født med total mangel på konkurranseinstinkt setter jeg pris på å komme meg fremover, men jeg måler det ikke i vekt, centimeter eller antall kilo løftet på gymmet. Ja, det er gøy å bli sterkere, men det er enda morsommere å kjenne at jeg takler hverdagen så vanvittig mye bedre nå enn jeg gjorde for 3-4 år siden. Det er deilig å løpe fortere, men jeg setter enda mer pris på at jeg nå går daglige turer fordi jeg vil – ikke fordi jeg føler at jeg må. Det er digg at buksene mine passer, men det som virkelig er fantastisk er at jeg bærer de med stolthet. At jeg føler meg flott.

Det er lett å tallfeste fremgang, men for min gir ikke dette meg noe som helst. Det å jakte på et tall – om det så er på badevekten eller i markløft – gir meg en konstant følelse av at jeg ikke strekker til ved å være den jeg er nå, en følelse jeg virkelig ikke liker å ha.

Jeg pleier ofte å si til mine kunder at kroppsvekt eller antall kilo løftet på treningssenteret kan ses på som en bivirkning av den innsatsen man legger ned. Er man snill med seg selv, tar vare på kroppen sin, spiser mat som gjør en godt og trener noe man liker så vil resultatene komme av seg selv, uten at vi i stor grad behøver å fokusere på det. Ved å heller legge vekt på hva som gjøres, hvilke valg som tas og ikke minst hva som føles godt for den enkelte vil man klare å gå opp en sti som man faktisk trives på, i stedet for å gå i kø etter alle andre kun for resultatene sin del.

Misforstå meg rett; jeg vet at resultater også kan virke motiverende for noen og at alle ikke er som meg. Samtidig er jeg hellig overbevist om at de som lykkes, de som er best i verden og de som faktisk klarer å gå ned i vekt og bli der: de verdsetter andre ting enn bare resultatene i seg selv. De finner en egen glede i det de driver med og bruker dette som en indre driv til å fortsette med den jobben som legges ned.

Så jo, gi meg gjerne resultater, men da aller helst i form av velvære <3

//Camilla

6 svar til “Vil jeg ikke ha resultater?”

  1. Victoria sier:

    Jeg elsker virkelig dine verdier! Fantastisk bloggpost og flott ny nettside, stå på:)

  2. E sier:

    Dette er så viktig! Har virkelig kjent på det samme i det siste, og treningen har blitt mer for bikinien enn for godfølelsen. Siden i vår har det gått hardt for seg – jeg mistet mensen, og lot meg selv spise maks 1500- helst 1200 kalorier om dagen. Hver eneste munnfull ble lagt inn i en app. Her om dagen tok jeg meg selv i å tenke på det som en negativ ting (at jeg har vært slapp og spist for mye) da jeg fikk mensen tilbake etter ferie med mer mat. Dette er ikke slik jeg vil være. Det er så lett at ting kommer ut av kontroll når hovedfokuset blir på resultater. Du er en stor inspirasjon- og coach for meg, Camilla. Føler virkelig at du og innleggene dine drar meg ned på jorda når tankegangen begynner å spore av. Tusen takk for det!
    Nå skal jeg på trening – bare fordi jeg har lyst, også skal jeg spise en stor og deilig fredagsmiddag etterpå. Stå på!!! ❤️

  3. Ååå, vakre E! Så godt å høre at du selv er i ferd med å innse at denne spiralen ikke gjør deg noe godt. Misforstå meg rett: det er flott å trene og spise bra, men det er også viktig å huske at dette til syvende og sist er ting vi burde gjøre for å få et bedre og rikere liv. Et liv hvor vi har energi til å gjøre det vi ønsker og overskudd som vi kan dele med andre. Når det begynner å gå andre veien – at det krever mer enn det gir, da er det virkelig på tide å ta en god og lang kikk i speilet og finne ut av hva man egentlig driver med.

    Jeg heier på deg, E, og håper du fikk en nydelig treningsøkt <3

  4. Så utrolig hyggelig, Victoria! tusen tusen takk skal du ha <3

  5. Malin sier:

    Supert innlegg, Camilla ❤️ Eg har i det siste innsett at det å trene og å ha eit velbalansert kosthold er noko som må til for at eg skal ha ein positiv psyke og ein velfungerande mage. At kroppen blir strammare av det, er berre eit pluss ? Det gjer så godt! Keep up the good work ?

  6. Ann-Cecilie Sagen sier:

    Inspirerende og lese bloggen din, digger deg! Du har et så utrolig gode verdier! Stå på for det livet du ønsker å leve og ved å dele tankene dine i bloggen hjelper du så mange til å oppnå godfølelsen i seg selv ❤️

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits