arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vinne, eller forsvinnne?

Er du som meg så liker du å legge planer. Det er selvsagt ikke alltid jeg gjennomfører de (selv om jeg nå har stått opp når jeg skal 3 av 3 (!) dager på rad), men planer er likevel fint. Jeg vet ikke helt hvorfor, men på en eller annen måte gir de meg følelsen av at alt kommer til å gå bra. Bare jeg har en plan så er liksom framtiden sikret. Og det, det kjennes godt.

Samtidig har jeg mer enn én gang merket at planene jobber i mot meg. Jeg tillegger de så mye vekt og verdi at jeg, dersom jeg møter en eller annen utfordring, ikke klarer å se alternative løsninger. For jeg har jo en plan!!! Og denne planen må jo være den beste planen i manns minne, og hvis jeg går vekk fra den.. Da kommer jeg aldri til å lykkes da. ALDRI! Og hvis jeg aldri kommer til å lykkes, da kan jeg like gjerne gi opp.

Også sitter man der da, med overleppehåret hengende nedi ei isbøtte, og forbanner gud og hvermann for at det ikke gikk denne gangen heller.

Men du? Jeg har en fin liten løsning til deg. For. De planene du legger, de er ikke perfekte. Om om de ikke fungerer, vel, da kan du lage en ny en som er minst like god! Det viktigste for at en plan skal fungere er nemlig at den er dynamisk, at den kan følge den bipolare reisen vi kaller «livet» i både opp- og nedturer og dermed fungere slik den skal: som en hjelp for deg.

Som jeg alltid sier til mine kunder: de planene jeg lager, om det så omhandler kosthold, trening eller en livsstilsendring, er ikke perfekte. De er ikke hugget i sten. Det er ikke det eneste som fungerer. Og det er så fint!! For om noe da ikke passer, så kan vi faktisk bare endre på det. Om en uke er utfordrende, vel da tilpasser vi litt slik at den blir lettere å gjennomføre og om det skulle dukke opp en skade så trener vi rundt den. Det er faktisk ikke verre enn det!

Du kommer nemlig til å møte på både store og små utfordringer i løpet av livet, og det kommer til å sette alle planer du noen gang har laget på prøve. Og da er det opp til deg å velge om du vil bade i en dam av selvforakt og hat, eller om du vil se på det hele som et hinder du både kan, og skal forsere.

//Camilla

2 svar til “Vinne, eller forsvinnne?”

  1. Jente 21 sier:

    Hei Camilla!
    Vil begynne med å si at etter jeg begynte å klikke meg inn oftere og oftere på din blogg, og sjeldnere og sjeldnere på diverse andre treningsbloggere og bloggere generelt har jeg gradvis begynt å komme meg ut av en spiseforstyrrelse og et ekstremt anstrengt forhold til mat som har vart i over 10 år. Du inspirerer, setter ord på ting, og retter fokus på hva som egentlig er viktig og verdt å bruke energi på. Å lese din blogg er både mye billigere og mye bedre terapi enn å gå til en psykolog, i alle fall for min del! Så tuuusen takk for at du er du, for at du er nydelig, og for at du inspirerer meg hver dag både på instagram og blogg!

    Jeg har et lite spørsmål:
    Av og til popper det opp innlegg fra Cornelis Elander i nyhetsfeeden på facebook. Av og til klikker jeg meg inn for å lese det han skriver om, og av og til lurer jeg på om det han skriver stemmer. Har du noen formening om hans innfallsvinkler på trening og kosthold, og er du i så fall enig eller uenig i det han skriver?

  2. Wow, jeg ved nesten ikke hva jeg skal svare en gang!! Tusen tusen takk, er det første som popper inn i hodet mitt, samtidig med et gedigent ansvar som jeg virkelig håper at jeg klarer å beherske. Si i fra om det skulle tippe over i en eller annen retning <3

    Auch, jeg skjønner godt at spørsmålet dukker opp, og jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare.. Greia med Cornelis, som jeg virkelig ikke liker, er at han har et utrolig sort/hvitt syn på alt som har med trening og kosthold og gjøre. Ut i fra det jeg har lest handler det kun om en ting, og det er å se bra ut. Og for å få til dette, å se bra ut etter hans syn, altså, bør man gjøre alt man kan! Det triste med dette er at det skaper en forestilling hos den enkelte om at trening ikke er produktivt om det ikke fører til en gitt kropp, og at maten man spiser ikke skal nytes, men tjene til et større formål. Det skaper en ekstrem selvbevissthet hos mange, som vi ser at er veldig veldig skadelig på sikt. Noe du kanskje har lagt merke til?

    Jeg mener ikke at trening og kosthold ikke kan tjene til dette formålet også, men jeg skulle ønske at han viste at det også gir så mye mer! Det gir overskudd, både mentalt og fysisk, selvtillit og mestring - uavhengig av om man trener med eller uten six pack. Og det, det savner jeg hos han. Han gjør trening og kosthold til noe som kun en liten promille av befolkningen mestrer, i stedenfor å gjøre det tilgjengelig for alle, og det... Det liker jeg ikke 😛

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits