arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vinne, eller forsvinnne?

Er du som meg så liker du å legge planer. Det er selvsagt ikke alltid jeg gjennomfører de (selv om jeg nå har stått opp når jeg skal 3 av 3 (!) dager på rad), men planer er likevel fint. Jeg vet ikke helt hvorfor, men på en eller annen måte gir de meg følelsen av at alt kommer til å gå bra. Bare jeg har en plan så er liksom framtiden sikret. Og det, det kjennes godt.

Samtidig har jeg mer enn én gang merket at planene jobber i mot meg. Jeg tillegger de så mye vekt og verdi at jeg, dersom jeg møter en eller annen utfordring, ikke klarer å se alternative løsninger. For jeg har jo en plan!!! Og denne planen må jo være den beste planen i manns minne, og hvis jeg går vekk fra den.. Da kommer jeg aldri til å lykkes da. ALDRI! Og hvis jeg aldri kommer til å lykkes, da kan jeg like gjerne gi opp.

Også sitter man der da, med overleppehåret hengende nedi ei isbøtte, og forbanner gud og hvermann for at det ikke gikk denne gangen heller.

Men du? Jeg har en fin liten løsning til deg. For. De planene du legger, de er ikke perfekte. Om om de ikke fungerer, vel, da kan du lage en ny en som er minst like god! Det viktigste for at en plan skal fungere er nemlig at den er dynamisk, at den kan følge den bipolare reisen vi kaller «livet» i både opp- og nedturer og dermed fungere slik den skal: som en hjelp for deg.

Som jeg alltid sier til mine kunder: de planene jeg lager, om det så omhandler kosthold, trening eller en livsstilsendring, er ikke perfekte. De er ikke hugget i sten. Det er ikke det eneste som fungerer. Og det er så fint!! For om noe da ikke passer, så kan vi faktisk bare endre på det. Om en uke er utfordrende, vel da tilpasser vi litt slik at den blir lettere å gjennomføre og om det skulle dukke opp en skade så trener vi rundt den. Det er faktisk ikke verre enn det!

Du kommer nemlig til å møte på både store og små utfordringer i løpet av livet, og det kommer til å sette alle planer du noen gang har laget på prøve. Og da er det opp til deg å velge om du vil bade i en dam av selvforakt og hat, eller om du vil se på det hele som et hinder du både kan, og skal forsere.

//Camilla

2 svar til “Vinne, eller forsvinnne?”

  1. Jente 21 sier:

    Hei Camilla!
    Vil begynne med å si at etter jeg begynte å klikke meg inn oftere og oftere på din blogg, og sjeldnere og sjeldnere på diverse andre treningsbloggere og bloggere generelt har jeg gradvis begynt å komme meg ut av en spiseforstyrrelse og et ekstremt anstrengt forhold til mat som har vart i over 10 år. Du inspirerer, setter ord på ting, og retter fokus på hva som egentlig er viktig og verdt å bruke energi på. Å lese din blogg er både mye billigere og mye bedre terapi enn å gå til en psykolog, i alle fall for min del! Så tuuusen takk for at du er du, for at du er nydelig, og for at du inspirerer meg hver dag både på instagram og blogg!

    Jeg har et lite spørsmål:
    Av og til popper det opp innlegg fra Cornelis Elander i nyhetsfeeden på facebook. Av og til klikker jeg meg inn for å lese det han skriver om, og av og til lurer jeg på om det han skriver stemmer. Har du noen formening om hans innfallsvinkler på trening og kosthold, og er du i så fall enig eller uenig i det han skriver?

  2. Wow, jeg ved nesten ikke hva jeg skal svare en gang!! Tusen tusen takk, er det første som popper inn i hodet mitt, samtidig med et gedigent ansvar som jeg virkelig håper at jeg klarer å beherske. Si i fra om det skulle tippe over i en eller annen retning <3

    Auch, jeg skjønner godt at spørsmålet dukker opp, og jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare.. Greia med Cornelis, som jeg virkelig ikke liker, er at han har et utrolig sort/hvitt syn på alt som har med trening og kosthold og gjøre. Ut i fra det jeg har lest handler det kun om en ting, og det er å se bra ut. Og for å få til dette, å se bra ut etter hans syn, altså, bør man gjøre alt man kan! Det triste med dette er at det skaper en forestilling hos den enkelte om at trening ikke er produktivt om det ikke fører til en gitt kropp, og at maten man spiser ikke skal nytes, men tjene til et større formål. Det skaper en ekstrem selvbevissthet hos mange, som vi ser at er veldig veldig skadelig på sikt. Noe du kanskje har lagt merke til?

    Jeg mener ikke at trening og kosthold ikke kan tjene til dette formålet også, men jeg skulle ønske at han viste at det også gir så mye mer! Det gir overskudd, både mentalt og fysisk, selvtillit og mestring - uavhengig av om man trener med eller uten six pack. Og det, det savner jeg hos han. Han gjør trening og kosthold til noe som kun en liten promille av befolkningen mestrer, i stedenfor å gjøre det tilgjengelig for alle, og det... Det liker jeg ikke 😛

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits