arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Dette vitaminet blir det fort for lite av i vinter!

Selv om vi får i oss stort sett alt vi behøver gjennom kosten er det et unntak for det fettløselige D-vitaminet. Dette får vi stort sett i oss gjennom sollys, og når vinteren nærmer seg her i Norge er dette noe vi ser mindre og mindre til. Med færre solstråler på huden produserer vi mindre vitamin-D, og det kan derfor være lurt å ta et tilskudd av dette.

Hvorfor trenger vi vitamin-D?

D-vitaminet inngår i mange viktige prosesser i kroppen. Mangel på dette kan gi rakitt hos barn og/eller osteomalaci hos voksne, noe som kort fortalt vil si at skjelettet ikke blir ordentlig hardt. Det er også viktig for et velfungerende immunforsvar. I den siste tiden har mangel på vitaminet også blitt koblet til MS og andre sykdommer, og selv om det trengs mer forskning på dette området før vi konkluderer bør vi definitivt holde oss innenfor de gitte referanseverdiene.

Slik får du i deg nok!

♥ 5-15 minutter med sol på ansikt og armer 2-3 ganger i uken.

Hvor mye vitamin-D du klarer å sanne vil avhenge av hudtype og alder. Veldig lys hud behøver mindre sol, mens mørk hud trenger mer for å danne nok. Eldre har nedsatt produksjon av vitaminet.

Det er IKKE anbefalt å bedrive overdreven soling, hverken i frisk luft eller i solarium, da dette kan øke risikoen for hudkreft betraktelig.

♥ Helsemyndighetene anbefaler tilskudd til eldre og til personer som er lite ute i dagslys.

I vinterhalvåret er dette noe som faktisk vil gjelde de aller fleste av oss! Vi reiser på jobb før sola står opp, og rekker så vidt å komme ut fra kontoret før den er på vei ned igjen. Bor du langt nord er det jo heller ikke sikkert at du ser sola igjen før til neste år…

Men… Det er jo D-vitamin i melken jeg drikker?

Det er helt riktig at det finnes vitamin-D i ulike produkter som melk, ost, margarin og smør. I tillegg til dette finner du også vitaminet i fet fisk slik som makrell, laks, sild og ørret, og egg kan også inneholde litt.

Sjansen for at du får i deg nok vitamin-D gjennom kosten er likevel veldig liten! For å få i deg nok vitamin D for én dag må du spise 1 porsjon laks til middag. Eventuelt kan du spise 3 bokser med makrell i tomat eller drikke 3 liter med beriket lettmelk. I virkeligheten vil man selvsagt kombinere ulike matvarer og spise laks én dag, makrell i tomat en annen og egg, melk og margarin litt innimellom. Det er dog slik at de færreste av oss spiser disse mengdene av vitaminholdige produkter.

En fin tommelregel kan derfor være å ta tilskudd av vitamin D3 i alle måneder som inneholder bokstaven R. Enkelt og greit fra SeptembeR til ApRil! Da er det lite sol her i nord 🙂 

Anbefalt inntak er 10 μg/d for voksne uten mangel . Du kan sjekke hvor mye ditt kosttilskudd inneholder ved å kikke på emballasjen. Har du mangel trenger du kanskje høyere dose, men det skal i så fall tas i samråd med lege.

Kan man ta for mye vitamin-D?

Det finnes faktisk eksempler på at folk har fått for mye vitamin D, så megadoser anbefaler vi ikke. Spesielt ikke til barn!

Jeg hører stadig folk si «Det går jo ikke an å ta for mye vitamin D, noen tar jo doser på over flere tusen mikrogram og det går helt fint!». Da mistenker jeg at man blander enhetene og snakker om IE/IU, ikke μg. Dette er bare to forskjellige måleenheter. 10 μg er det samme som 400 IU. 100 μg tilsvarer 4000 IU, og dette er øvre grense for anbefalt daglig inntak. Det anbefales altså maks 100 μg/ 4000 IU per dag for friske, voksne mennesker.

En mangel kan avdekkes med en enkel blodprøve hos fastlegen. Nivåene er gjerne lavest rundt februar/mars, når det er lenge siden sommer og sol.

Så, bør du ta tilskudd av vitamin D?

Mest sannsynlig ja; om vinteren! Spiser du MYE fet fisk trenger du kanskje ikke tilskudd. Du kan ta egne vitamin D-piller, multivitamin med vitamin D eller tran. 10 μg/d for voksne er anbefalt daglig inntak, men å ta feks. 20 μg/d er ikke farlig (så lenge du ikke tar tran og gomler et par bokser makrell i tomat hver dag i tillegg da…)

Hvis du føler deg slapp og sliten eller er bekymret så bestill time hos fastlegen. Sjekk gjerne vitamin D-statusen hos lege i februar/mars. Er den for lav da så får du sannsynligvis ikke nok gjennom maten. (Ikke sjekk like etter en 2-ukers sydentur 😉 )

Håper dette besvarte det du lurte på, og kanskje enda litt mer  Tar du tilskudd av D-vitamin?

//Maria

Du kan følge Maria på facebook HER!

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits