arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Dette vitaminet blir det fort for lite av i vinter!

Selv om vi får i oss stort sett alt vi behøver gjennom kosten er det et unntak for det fettløselige D-vitaminet. Dette får vi stort sett i oss gjennom sollys, og når vinteren nærmer seg her i Norge er dette noe vi ser mindre og mindre til. Med færre solstråler på huden produserer vi mindre vitamin-D, og det kan derfor være lurt å ta et tilskudd av dette.

Hvorfor trenger vi vitamin-D?

D-vitaminet inngår i mange viktige prosesser i kroppen. Mangel på dette kan gi rakitt hos barn og/eller osteomalaci hos voksne, noe som kort fortalt vil si at skjelettet ikke blir ordentlig hardt. Det er også viktig for et velfungerende immunforsvar. I den siste tiden har mangel på vitaminet også blitt koblet til MS og andre sykdommer, og selv om det trengs mer forskning på dette området før vi konkluderer bør vi definitivt holde oss innenfor de gitte referanseverdiene.

Slik får du i deg nok!

♥ 5-15 minutter med sol på ansikt og armer 2-3 ganger i uken.

Hvor mye vitamin-D du klarer å sanne vil avhenge av hudtype og alder. Veldig lys hud behøver mindre sol, mens mørk hud trenger mer for å danne nok. Eldre har nedsatt produksjon av vitaminet.

Det er IKKE anbefalt å bedrive overdreven soling, hverken i frisk luft eller i solarium, da dette kan øke risikoen for hudkreft betraktelig.

♥ Helsemyndighetene anbefaler tilskudd til eldre og til personer som er lite ute i dagslys.

I vinterhalvåret er dette noe som faktisk vil gjelde de aller fleste av oss! Vi reiser på jobb før sola står opp, og rekker så vidt å komme ut fra kontoret før den er på vei ned igjen. Bor du langt nord er det jo heller ikke sikkert at du ser sola igjen før til neste år…

Men… Det er jo D-vitamin i melken jeg drikker?

Det er helt riktig at det finnes vitamin-D i ulike produkter som melk, ost, margarin og smør. I tillegg til dette finner du også vitaminet i fet fisk slik som makrell, laks, sild og ørret, og egg kan også inneholde litt.

Sjansen for at du får i deg nok vitamin-D gjennom kosten er likevel veldig liten! For å få i deg nok vitamin D for én dag må du spise 1 porsjon laks til middag. Eventuelt kan du spise 3 bokser med makrell i tomat eller drikke 3 liter med beriket lettmelk. I virkeligheten vil man selvsagt kombinere ulike matvarer og spise laks én dag, makrell i tomat en annen og egg, melk og margarin litt innimellom. Det er dog slik at de færreste av oss spiser disse mengdene av vitaminholdige produkter.

En fin tommelregel kan derfor være å ta tilskudd av vitamin D3 i alle måneder som inneholder bokstaven R. Enkelt og greit fra SeptembeR til ApRil! Da er det lite sol her i nord 🙂 

Anbefalt inntak er 10 μg/d for voksne uten mangel . Du kan sjekke hvor mye ditt kosttilskudd inneholder ved å kikke på emballasjen. Har du mangel trenger du kanskje høyere dose, men det skal i så fall tas i samråd med lege.

Kan man ta for mye vitamin-D?

Det finnes faktisk eksempler på at folk har fått for mye vitamin D, så megadoser anbefaler vi ikke. Spesielt ikke til barn!

Jeg hører stadig folk si «Det går jo ikke an å ta for mye vitamin D, noen tar jo doser på over flere tusen mikrogram og det går helt fint!». Da mistenker jeg at man blander enhetene og snakker om IE/IU, ikke μg. Dette er bare to forskjellige måleenheter. 10 μg er det samme som 400 IU. 100 μg tilsvarer 4000 IU, og dette er øvre grense for anbefalt daglig inntak. Det anbefales altså maks 100 μg/ 4000 IU per dag for friske, voksne mennesker.

En mangel kan avdekkes med en enkel blodprøve hos fastlegen. Nivåene er gjerne lavest rundt februar/mars, når det er lenge siden sommer og sol.

Så, bør du ta tilskudd av vitamin D?

Mest sannsynlig ja; om vinteren! Spiser du MYE fet fisk trenger du kanskje ikke tilskudd. Du kan ta egne vitamin D-piller, multivitamin med vitamin D eller tran. 10 μg/d for voksne er anbefalt daglig inntak, men å ta feks. 20 μg/d er ikke farlig (så lenge du ikke tar tran og gomler et par bokser makrell i tomat hver dag i tillegg da…)

Hvis du føler deg slapp og sliten eller er bekymret så bestill time hos fastlegen. Sjekk gjerne vitamin D-statusen hos lege i februar/mars. Er den for lav da så får du sannsynligvis ikke nok gjennom maten. (Ikke sjekk like etter en 2-ukers sydentur 😉 )

Håper dette besvarte det du lurte på, og kanskje enda litt mer  Tar du tilskudd av D-vitamin?

//Maria

Du kan følge Maria på facebook HER!

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits