arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Vondt i ryggen = holde seg i ro?

God morgen alle sammen! Eller, velkommen til en ny dag i allefall! Å si god morgen blir å dra det litt langt her jeg sitter på gulvet med vondt i ryggen, men hei. Jeg er jo positiv for faen. For ja, tydeligvis er det et eller annet som har gått litt gæærnt nede i ryggen min, uten at jeg helt vet hvordan. En eller annen nerve har i alle fall slått seg litt vrang, eller det kjennes sånn ut, og straffer meg med et støt hver gang jeg inntar en posisjon den nevnte nerve ikke er helt komfortabel med. Hadde enda den nerven vært konsekvent med hensyn til hvilke stillinger den ikke likte skulle jeg klart å unngå disse, men siden den ikke er det har det nå endt opp med at jeg vandrer rundt som en veldig pen versjon av Quasimodo i frykt for å bli elektrifisert.

Dette er jo selvsagt veldig dumt, jeg burde reise meg opp og bevege meg så normalt som mulig, men det er altså lettere sagt enn gjort! Så da sitter jeg her da, midt på gressmatta, og forsøker å gjøre noe vettug… Jeg får vel komme meg opp og ut og gå meg en tur snart!

2016-04-14 09.08.23

Jeg beklager min egen selvmedlidenhet, jeg skal legge den bort og heller fortelle dere litt om hva man faktisk kan gjøre ved smerter i ryggen! Det er jo tross alt veldig, veldig mange av oss som har disse ikke så spesifikke smertene som av og til kan dukke opp, uten at vi har en reell forklaring på hvordan eller hvorfor. For det er jo tross alt slik at vår første tanke er at vi må hvile, ligge og ikke belaste ryggen i det hele tatt, men dette er faktisk så langt fra sannheten som man kan komme! Jeg mener ikke at du heller skal løpe på senteret og ta markløft, men heller at du bør forsøke å bevege området innenfor smertegrensen.

Dette kan du gjøre ved å gå en tur (gjerne i ulendt terreng), bøye og tøye litt eller sette deg ned og reise deg opp fra stolen noen ganger. Tenk på at du skal forsøke å gjøre bevegelser som ikke provoserer området hvor smertene sitter, men som gjerne beveger det. Gjør det vondt å bøye seg frem? Forsøk å rotere overkroppen i stedenfor – finn en bevegelse som ikke er veldig vond å gjennomføre (du kan godt kjenne det litt, men det skal ikke være «vondt vondt») og gjør dette så ofte som mulig. Etterhvert som du blir vant til dette kan du forsøke å implementere andre bevegelser også.

For det er faktisk sånn at bevegelse er den beste medisinen du kan få, så forsøk å få inn så mye av dette som mulig innenfor de grensene du selv kjenner på 🙂

Vil du lese mer om dette kan du gjøre det HER 

Er det mange av dere som har mye vondt i ryggen?

//Camilla

3 svar til “Vondt i ryggen = holde seg i ro?”

  1. Yngvild sier:

    Jeg våknet opp med en korsrygg som hadde meldt helt pass på tirsdag, sånn helt ut av det blå. Utrolig frustrerende når alt gjør vondt, men jeg snører på meg joggeskoene, kjører bort til skogen og går 20 min 4 ganger om dagen, så satser på at det blir bedre da 😉
    Gratulerer med ny jobb forresten! 🙂

  2. Maria sier:

    Jeg er konstant stiv i bakside lår, enda jeg tøyer og ruller konstant! Har du noen gode råd Camilla?
    Ryggen har jeg bank i bordet ingen problemer med?:)

  3. Det er faktisk ikke så godt å si 😛 Anbefaler, dersom det er plagsomt, rett og slett at du tar kontakt med en behandler i nærheten av der du bor! Om du trener, ruller og bruker området veldig ofte kan det også funke og lett og slett bare la det være en periode 🙂 Lykke til!

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits