arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Yoga i senga

Tekst og bilde: Linn Synnøve Nordmann Godtfredsen

I denne økten tar jeg deg med gjennom noen øvelser som jeg liker å gjøre i senga for å sovne fortere og bedre. Du kan ta med deg økta på telefon eller data i senga, eller du kan se gjennom, notere ned øvelsene og gjøre dem i stillhet, og ditt tempo.

Øvelsene er selvfølgelig også deilige å gjøre før du setter føttene på gulvet når du våkner om morgenen, og gir deg virkelig muligheten til å gå ut og møte dagen og omgivelsene med en opplevelse av ro. I tillegg passer øvelsene fint som en pause i løpet av dagen, når du trenger å lande litt eller finne tilbake til roen dersom det stormer litt.

Hold gjerne posisjonene i 3-5 minutter, eller den tiden som føles passelig for deg. Gjør alle øvelsene, eller velg ut noen. Jobb med så avslappet kropp som mulig – myk mage og høy dobbelhakefaktor er supert!


Beskrivelse til øvelsene i økta:

Child´s pose – balasana:

Stortær samlet, knærne så bredt som du ønsker. Rompa mot hælene, overkroppen ned mot underlaget – støtt gjerne opp med pute, dyne, bolster eller annet. Du kan også legge pute/pledd mellom bakside av lår og legger for å slappe godt av. Armer fram forbi hodet eller ned langs siden av kroppen. Balasana kan hjelpe deg å roe ned i kroppen og hodet, og kan virke som en trygg posisjon å lande i og gi litt slipp. Balasana kan minske stress og lindre ryggsmerter, i tillegg til at posisjonen gir en lett strekk i hofter, lår og ankler.


Halv frosk

Ligg på mage, og dra en fot opp på utsiden av kroppen. Hodet hviler på hendene. Blikket i den retningen du synes det er mest komfortabelt. Mild strekk på innsiden av lår/lysk.

 
Liggende due/4-tall 

Kryss ankelen over motsatt kne, og eventuelt ta tak i legg/lår for å øke strekken litt. Åpner opp og tøyer lett på utsiden av sete/hofte.

Sittende eller liggende halv helt/sadel

Sitt med føttene rett foran deg og hoftene godt forankret nedover. Bøy ett kne og legg det langs utsiden av låret/hoften. Støtt opp med pledd under ankel/vrist dersom du trenger det. Bli sittende, eller len deg bak ved å støtte deg på hender og/eller bygge opp med puter/pledd/bolster under deg, sånn at du kan hvile her. Tøyer godt på forside lår og hofteleddsbøyer, samt fotbladet.

Føttene høyt/skulderstående

Føttene høyt kan gjøres på mange måter; føttene opp langs vegg, føttene hvilende på stol eller lignende, eller hoftene på pute/bolster og føttene rett opp fra hoftene. Alternativt kan du gå inn i skulderstående hvis det er en del av din praksis. Denne er en av mine favoritter for å slappe av, og hjelper med å få ned hjerterytmen og gir meg en følelse av å sette ned tempoet inni kroppen. Bra for sirkulasjon, restitusjon av bein, for en lett strekk av hamstrings og korsrygg, og for å slappe av i korsrygg og bekken.


Happy baby

Trekk knærne mot brystet, og kom med føttene ut mot utsiden av brystkassen. Strekk ut foten fra kneet, sånn at lårene er mest mulig parallelle med gulvet og leggene mest mulig parallelle med en vegg, med anklene rett over knærne. Ta tak i knehase, legg, ankel eller fotblad og skyv føttene opp i hendene sånn at knærne kommer ned på utsiden av kroppen. Forleng ryggen, slapp av i nakken. Tøyer innside lår/lysk og ryggen. Roer ned hjernen og hjelper deg å gi slipp på stress og slitenhet.

Universaltwist på rygg

Trekk knærne mot brystet, og legg hendene ut fra skuldrene som en T. Slipp knærne rolig ned mot en side. Føttene kan være bøyde, strake eller en bøyd og en strak. Juster rotasjonen sånn at den passer til din kropp. Kan være en god posisjon for å gi slipp på smerte i korsrygg, midje og bekken, samt for å gi slipp på spenning langs ryggraden. I tillegg er rotasjonsøvelser veldig gode for fordøyelsen, og kan bidra til å redusere stress og uro.


Liggende sommerfugl

Ligg på rygg med knærne bøyd og fotsålene i gulvet. La fotsålene møtes og slipp knærne ut mot hver side, som sommerfuglvinger. Støtt opp under knærne med puter/pledd hvis det kan hjelpe deg å gi slipp. Hendene plasserer du der du ønsker; ned langs siden, på magen, opp over hodet. Denne posisjonen tøyer innsiden av lår/lysk og knær, stimulerer hjertet og generell sirkulasjon i kroppen og er med på å stimulere indre organer som blære og nyrer. Kan redusere symptomer på stress, mild depresjon og menstruasjonsplager.  


Savasana/sovestilling

Finn ei behagelig stilling i hvile i før du skal sove, eller videre i dagen din. Savasana er tradisjonelt sett liggende på rygg med litt avstand mellom beina, hendene ned langs siden og mest mulig avslappet kropp. Slapper du bedre av på siden eller på mage legger du deg sånn at det er mest mulig behagelig for deg. Støtt gjerne opp med puter og pledd.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits