Har du noen spørsmål angående trening og kosthold?

Noen dager bare flyr av gårde, og i dag har definitivt vært en slik dag. Jeg begynte allerede i går og undre meg over når jeg skulle få tid til å skrive her inne, og fant egentlig ut at jeg skulle la være i dag. I utgangspunktet burde jeg nok ligge litt «foran skjema» og ha noen innlegg til gode som jeg kan poste på travle dager, men alle som kjenner med er innforstått med at det aldri kommer til å skje.

Så, hvorfor er jeg her inne nå da? JO takk for at du spør! Jeg har nemlig tilbragt noen timer i dag med å besvare ulike spørsmål hos VG-vektklubb og da fant jeg ut atte HEI! Jeg kan også kjøre en spørsmålsrunde! 😀

Jeg hater egentlig å legge ut sånne innlegg, fordi jeg alltid blir så redd for at ingen skal spørre om noe som helst, men det får briste eller bære. Om ingen vil kommentere er det greit, jeg har vin og sjokolade hjemme og kan drukne sorgene mine, jeg!

Om du vil unngå at jeg ender opp alkoholisert og jævlig kan du likevel gjerne stille et spørsmål under (trykk på «kommentarer» over overskriften til dette innlegget), om hva du måtte ønske. Lurer du kanskje på hvorfor jeg har et arr på mitt venstre kne? Eller hva man kan gjøre for å gå ned i vekt og bli der? Kanskje undrer du deg over hvem denne «A» er?

Uansett hva: fyr løs! Så svarer jeg hver og en av dere i noen innlegg fremover 🙂

//Camilla

980x300 spring1

35 Comments on Har du noen spørsmål angående trening og kosthold?

  1. LH
    20. april 2017 at 17:04

    Hvor mange kcal burde man gå i underskudd for å gå ned mellom 0,5 – 1 kg i uken? Og hvordan kan man unngå at kroppen havner i «survival mode» og likevel fortsetter å gå ned i vekt? Har inngått et veddemål om å gå ned 10 kg innen oktober (angrer litt) og er litt stressa ettersom at jeg hører at de siste kg er de vanskeligste å gå ned :/

    Svar
    • monika
      20. april 2017 at 21:11

      Hei. hvilke trening er den beste for å få bort magefettet? jeg har mye muskler i kroppen(målt det) og tung beinbygging. derfor veier jeg mer enn normalt. men jeg er veldig kraftig runft magen. ønsker å spesifikt trene for å trimme av det.

      Svar
  2. Lise
    20. april 2017 at 17:05

    Du er superflink og superpositiv!!😀😀 kjempegøy og inspirerende å følge deg Camilla og de andre💪😀 Jeg er låst hjemme med 2 barn og får bare trent annenhver helg. Da iform av fjelltur. Og en liten tur mens stlrste jenta trener. Pga en sliten (fibromyalgi mest sannsynlig) kropp, så klarer jeg ikke noe om kveldene. Så mitt håp er et bedre kosthold i første omgang!! Hva og hvordan få til et bedre kosthold for oss 3? (Mamma, 4,5 år og 9 år)

    Svar
  3. Beate
    20. april 2017 at 17:09

    – hvordan klarte du å få en bedre forhold til mat? Konkrete tips?

    – hva er egentlig en stor nok porsjon salat?

    – stemmer det at hvis man vil ned i vekt burde man ikke spise frukt på kvelden?

    – beste tips mot overspising? Jeg klarer ikke bare å unne meg et kake stk eller bare man tre pizzaer..

    Svar
  4. Hanne E
    20. april 2017 at 17:21

    Tips til når man skal prøve å endre kosthold ? Hva man kan gjøre for å gå ned i vekt og bli der?

    Svar
  5. Belly-licious
    20. april 2017 at 17:24

    Hey hoo!
    Gikk ned 16 kg på 3 år, og vil gå ned ca 5 kg til, men har stoppa så syyykt opp i matveien. Har ingen motivasjon, og er så lei kylling at jeg nesten blir dårlig.
    Veier 69 kg og er 164 cm høy, så vet jeg begynner å bli ganske normalvektig, men har alltid hatt en mage som har tatt bort all selvtilliten min…
    SPØRSMÅLET mitt er;
    Har du noen go-to middager/lunsjer? Og hva kan man spise for å redusere magefett? Om det går an.

    Takk på forhånd for svar, jeg digger deg!

    Svar
  6. Marthe
    20. april 2017 at 17:25

    Hei! Jeg sliter veldig med å få sosial aksept for at jeg vil ned i vekt. Veier 65 kg, og er 158 cm høy, så jeg har en del å ta av. Men, i familieselskap (svigerfamilie) så blir det ikke akseptert om jeg sier «nei, takk» til kaker osv. Ja, skjønner at det handler om balanse og at man kan spise litt, og den skal jeg finne NÅR jeg er der jeg ønsker å være. Nå blir det mer fråtsing og dårlig samvittighet, ofte. Men, skal legge til at jeg i dag spiste et lite kakestykke, og stoppet der.

    Det samme gjelder på jobb – blir nærmest ledd av og sett rart på for at jeg vil spise sunt (og ikke gomle sjokolade fra fellesskåla hver dag). Skjønner at det kanskje handler om at det at jeg sier nei og ikke vil ha, gir andre dårlig samvittighet for at de spiser.

    Så, spørsmålet er: hva kan man si for at folk skal akseptere at man ikke vil ha? For ofte har jeg ikke lyst på heller!

    Svar
  7. ingelinn
    20. april 2017 at 17:35

    Hei jeg er ei 16 snart 17 åt gammal jente som vil gå ned et par kilo. Jeg trener styrke innimellom, når jeg først har kommet in the mood trener jeg gjerne 3-5 ganger i uka. men jeg spiser det jeg vil, jeg takler ikke sunne ting som for eksempel fisk og grønne grønnsaker.. jeg er skikkelig kresen når det kommer til mat.
    men for å gå ned i vekt må jeg endre kostholdet mitt, har du noen tips og triks du kanskje vil dele med meg?😊

    Svar
  8. Iselin
    20. april 2017 at 17:40

    Hei Camilla. Topp at du setter i gang spørsmålsrunde på bloggen din 😃👏🏼
    Er styrke eller kardio det beste for vektnedgang ?

    Har meldt meg på et løp (ei mil) i mai, ikke spør hvorfor for jeg angrer nå, men jeg lurer på hvordan bør en trene mot løp? Hvor mange løpeøkter per uke osv? Og..er det sant at en ikke bør trene tre dager før løpsdagen? Hjeeeelp!!

    Svar
  9. Helene
    20. april 2017 at 18:01

    Har du noen tips til «hvordan elske egen kropp»? Jeg er helt normalvektig.. men klarer ikke la være p jage etter den lave fettprosenten og synlige muskler

    Svar
    • Janne
      20. april 2017 at 19:30

      Åh jeg støtter meg til denne 😊

      Svar
  10. Eline
    20. april 2017 at 18:09

    Hei!

    Har nettopp begynt med PT igjen etter en lengre pause fra trening. Trener tung styrke med fokus på mark, benk osv. Vil gjerne gå ned en del i tillegg og lurer på om du har et forslag til matplan for en dag, hvor man spiser nok til å klare å trene tungt men ikke være sulten og i tillegg gå ned i vekt. Hihi.

    Svar
  11. Anette
    20. april 2017 at 18:31

    Du er fantastisk! ❤️❤️
    Har du tips til kalorifattige gode mellommåltider som man kan ha med seg?
    tips til hvordan man kan bli flinkere til å elske seg selv?
    (Hvorfor heter Hugo, Hugo.. neida.. eller😳?)

    Svar
  12. Marita
    20. april 2017 at 18:45

    Er slankeoperert i 2004 gått ned 110 kg stabil nå på 80 kg. Trener i sal 5 ganger i uka og lurer på hvor mange kalorier jeg bør spise ? Spiser nå ca 1500-2000 kalorier. Pga min operasjon tar jeg ikke opp mye av fett og proteiner så det er en utfordring å vite

    Svar
  13. Eline
    20. april 2017 at 18:55

    Så fint at du setter i gang med en slik spørsmålsrunde 😄 Jeg digger deg og bloggen din! 😄😄

    Over til mitt spørsmål: jeg skal ikke ned i vekt, men heller opp. Lenge har jeg hatt en en stresset og underernært kropp. Jeg trener 4-5 ganger i uken (styrke og cardio). Studerer, går turer og jobber i butikk. Jeg spiser når jeg er sulten, og ligger på ca 2500 kcal, men jeg ser ingen fremgang i muskelmasse. Jeg føler ikke at jeg behøver å spise noe mer? Har du noen tips for å øke i muskelmasse? Og skal man regne med forbrente kalorier på trening med i dagsbehovet? Jeg regner ikke kalorier, men har en sann nogenlunde peiling på hva jeg får i meg. (Dette fordi jeg er redd for å spise for lite)

    Svar
  14. Ida :)
    20. april 2017 at 19:03

    Hei søte deg !
    Jeg har nå endelig begynt å like havregrøt ! GO POENG TIL MEG SELV… Men, jeg må ofte ha en halv most banan i.., for nå kritikk av at dette er syyykt mye mer usunt enn brød med pålegg… (ca 100 dl havregrøt, litt melk og en halv banan?) – er vel egentlig ikke noe spm, men er det «syyykt mye mer usunt.. eller er det innenfor. :LOL <3

    Et annet rar spm fra meg (Veit du ikke er lege, men prøver).. Jeg har begynt å prompe/fise så syykt mye… hahahahahhhahah (Herregud ! dette legger jeg ut på nettet xD) Kan det ha en sammenheng med at jeg har begynt å spise denne havregrøten og mer grønnsaker

    Svar
  15. Tanya
    20. april 2017 at 19:07

    Hei! Jeg har gått ned 20kg på ca et år og nå står det rett og slett helt stille..vil gjerne ned 10kg til ettersom jeg er 175 høy og veier 80kg. Jeg teller kalorier og ligger på rundt 1000-1200kcal hver dag, trener også 4 ganger i uka. Hva tror du er grunnen til at det har stoppet opp og vil det gå nedover igjen, gjør jeg noe feil?!
    Setter veldig stor pris på svar 😄

    Svar
  16. Janne
    20. april 2017 at 19:29

    Du begynte i fjor å løpe, og jeg mener og huske at du kanskje ikke likte det så godt i starten. Jeg har pga hodepine måtte gi meg med zumba da jeg glemmer alt som heter kontroll og danser i vei så pulsen skyter til himmels og jeg tømmer brettet med Paracet for å få sove og komme meg gjennom dagen derpå. Hvordan klarte du å motivere deg til å løpe!m? Jeg merker at 1år med fravær av kondis har satt sine spor og magen er god og bløt, og det er helt ok det(sier jeg til meg selv) men jeg ønsker å oppleve denne frihetsfølelsen som løpere sier de har. Noen tips? Ja også om du kanskje kan skrive noe om hvilke matvarer som er bra å spise hver dag og innholdet i de. Jeg sliter litt med å forstå alt dette i denne jungelen og føler at kostholdet
    Mitt er litt for mye kos om dagen.. har irritabel tarm så mye mat jeg må avstå fra..

    Svar
  17. Tale
    20. april 2017 at 19:36

    Hei, vil bare si at du er et stort forbilde for meg og jeg ser så opp til deg!
    Jeg lurer på hva man skal trene for å «bli kvitt» valker på magen? Det er noe jeg egentlig aldri har skjønt. Og er det noe man kan spise eller drikke som hjelper?

    Svar
  18. Eva
    20. april 2017 at 19:39

    Hei! Har nettopp begynt å lese bloggen din og har plukket opp noen gode tips og syns du er veldig inspirerende da jeg føler du er deg selv og er «normal» i forhold til mange andre «Treningsblogger». Jeg må endre kostholdet mitt, spiser for lite da jeg ofte hopper over både frokost og lunsj og kun spiser middag, dette fordi jeg er så hinsides kresen og dermed ender jeg opp med å ikke spise på jobb, i tillegg til at jeg syns det er sykt stress med frokost i hverdagen og igjen så kommer denne kresenheten inn igjen – jeg liker nesten ingen pålegg og blir så sinnsykt fort lei frokostmat. Skulle gjerne likt å fått noen tips om gode sunne frokoster som ikke inneholder så mye dilldall, og det samme med lunsj. Jeg er ikke på jakt etter å gå hverken opp eller ned i vekt (kan gjerne gå litt ned da jeg gjerne har fått slike lovehandels 😛 men det er ikke et must).

    Svar
  19. Ida
    20. april 2017 at 20:16

    Hei. »

    Har du noen tips for å få bedre holdning.

    hvor mye bør man spise når man vil ned i vekt og bygge muskler? trener 3-5 dager i uka. .

    har du noen sunne og bilige matvarer?

    Svar
  20. Marita
    20. april 2017 at 21:08

    God kveld 🙂
    Hva er favoritt godiset ditt?

    Når du skal kose deg skikkelig, om det er mat/kaker/is/drikke/frukt/barer uansett hva, hva velger du?

    Hva drømmer du om i fremtiden? Er det barn, giftermål og hele den pakka? Eller har du andre evt tilleggs drømmer?

    Hvilke serier Må du se?
    🙂

    Svar
  21. Anette
    20. april 2017 at 22:07

    Hadde et spørsmål til:
    Hva er det morsomste med jobben din? Og hva er den vanligste «feilen» man gjør i forbindelse med vektnedgang ?
    Stå på videre 💪🏼💪🏼🎈

    Svar
  22. Nathalie
    20. april 2017 at 22:08

    Hei Camilla!

    Jeg har ca 5-6 kg igjen å ta av, men de siste sta kiloene er de verste å få av. Noen tips til å få en liten »boost» i min vektnedgang og bli kvitt de gjenværende kiloene?

    Svar
  23. Vilde
    20. april 2017 at 22:38

    Hei!
    Har du tips til hvordan å trene spenst? Spiller volleyball og vil så gjerne smashe innenfor tre-meteren, men må hoppe litt høyere før det skjer! 🙂
    Har du evt tips for hvordan å tørre box-jumping? Dævver av tanken! Er så redd for å lande skeivt, falle og tryne haha.

    Svar
  24. Ida
    20. april 2017 at 23:06

    Oppskrift til de oppkutta potetene som du kokte og stekte i ovnen forleden dag!

    Svar
  25. Vilde
    21. april 2017 at 04:33

    Hei Camilla!

    -Når fant du ut at trening og kosthold var noe du ønsket å arbeide med på større skala?

    -Hvilke trening- eller kostholdsmyte irriterer deg mest?

    -Finnes det en «sunnere» matvare som du ikke liker smaken av?

    Avslutningsvis vil jeg bare få sagt at det er fantisk å ha denne bloggen som et sted hvor en kan motta oppmuntring, støtte og forståelse, dette er det nok ikke bare jeg som føler på. Takk for at du er du!

    Svar
  26. Maren
    21. april 2017 at 10:47

    Hei Camilla. Jeg har veldig lyst å endre på kostholdet mitt og ser ut jobber med kostholdsveiledning og er PT. Har du noen tips for å komme i gang? Hva er ca pris på en tilpasset kostholdsplan?

    Svar
  27. Jo
    21. april 2017 at 13:32

    Eg vil begynne med å seie at du er super! Det er trist å lese om alle som vil ned i vekt, og eg er dessverre ein av dei. Mi hovedutfordring er småspising når eg er sliten og trøytt, særleg på jobb. Eg veit at eg kan ete frukt eller skyr osv., men eg har ofte behov for å ete så godt som kontinuerlig på slutten av dagen, og då må eg i så fall ete mange eple! Har du tips til korleis å bli kvitt det behovet? Har du forslag til kva eg kan ete mellom lunsj og middag? Fortset å spreie eit sunt trenings- og jostholdsbilde!

    Svar
  28. therese
    21. april 2017 at 16:19

    Hei!:)
    Dette høres kanskje ut som et dumt spørsmål.

    Men jeg har trent en stund og får veldig fort resultater på overkroppen. har en del muskler på rygg, og magen min er en av de stedene som forsvinner først.

    Men hvorfor henger ikke underkroppen min med?? Jeg trener fullkropp 3 ganger i uka og fokuserer på rompe og lår. Pluss litt trening som jeg vil ekstra her og der. Alltid hatt en del fett på rompe og lår, og JA jeg syns det er kjempe fint å ha rompe og lår, men når det ser ut som overkroppen og underkroppen ikke hører til hverandre blir jeg litt frustrert. Assa utrent underkropp. Må jeg bare forsone meg med at underkroppen ikke vil blir trent?

    Mer konkret. Hva kan man gjøre for å få en mer trent underkropp? Noen hemmeligheter?

    Svar
  29. Lise
    21. april 2017 at 19:55

    Hei! Jeg har gått til kostholdsveilleder i snart 2mnd og har spist etter planen som han har satt opp på ca 2000kcal.
    Jeg har endaikke merket noen endringer på kroppen. Er det vanlig at det tar så lang tid før det skjer noe? Må legge til at jeg har prøvd ut ulike dietter osv i flere år i forveien og har hatt en veldig skiftende vekt.
    Har du noen tips til å få litt fortgang?

    Svar
  30. oda
    21. april 2017 at 20:18

    Først må jeg si at jeg diiiigger deg og bloggen din!!

    Mitt spm blir kanskje litt vidt og langt, men jeg prøver meg 🙂 Jeg er j22 og vet at jeg ligger for lavt kalorimessig (1200 ca). Sliter mye med overspising og kompenserer med å spise lite. Jeg trenger egentlig ikke gå ned flere kilo da jeg vet det vil bli en usunn vekt, men jeg har store komplekser med magen min da jeg har mye magefett ift resten av kroppen som har blitt ganske tynn pga det lille matinntaket.
    Jeg får stadig høre at jeg må begynne å trene med tunge vekter for å stramme opp kroppen.. Men jeg er student og kan rett og slett ikke melde meg inn i treningssenter. Det er kjempe frustrerende(!!) Og jeg klarer ikke å stoppe å spise lite. Om jeg hadde trent mye styrketrening+kondisjon så tror jeg at jeg sakte men sikkert kunne økt kalorimessig… Har du noen tanker rundt dette?

    Svar
  31. Studinen
    21. april 2017 at 23:17

    Hei 🙂

    Jeg er ei jente på 22 år som har funnet mye glede i bloggen din etter at jeg snublet over den ved en tilfeldighet for et par måneder siden 🙂

    Jeg er veldig glad i å trene og gjør det mer eller mindre hver dag, helst yoga, spinning/sykling ute og slyngetrening. Da jeg har en ryggskade kan jeg dessverre ikke trene tung styrketrening, noe jeg egentlig elsker å drive på med (gjorde dette mye for noen år tilbake, men det er ikke mulig lengre). Jeg lurer derfor på om du har noen alternativer til hva jeg kan trene utenom det jeg allerede har nevnt for å «styrke kroppen»/bli sterkere. Jeg kan ikke gjøre øvelser med ekstra vekt (manualer, stang el.) der ryggen er involvert (les: Knebøy, markløft, benkpress, militær- og skulderpress).

    På forhånd takk!

    Svar
  32. oda
    22. april 2017 at 08:11

    Jeg har et spm til! hehe 🙂 Jeg lurer på hva jeg bør trene for å styrke ryggen? Sliter veldig med små smerter i korsryggen, og slik har det vært leenge. Trener jo ikke med tunge vekter, jogger ofte lange turer ute (mest asfalt – det gjør vel ikke casen noe bedre) og går lange turer.. Hsr du noen tips? 🙂

    Svar
  33. Kaja
    23. april 2017 at 11:04

    Hei Camilla! Gøy med spørsmålsrunde 😀

    Jeg har et spørsmål om kondisjonstrening vs. styrketrening. Jeg drev med styrkeløft i noen år, og ble sterk, tung og treg av det. Nå har jeg satt meg som mål å delta i triathlon, og trener derfor nesten utelukkende kondisjon (løping, svømming, sykling flere ganger i uka), i tillegg til én styrkeøkt i uka hvor jeg som regel trener kjernemuskulatur hjemme.

    De siste årene har jo styrketrening blitt veldig populært, og jeg får inntrykk av at dersom man vil ned i vekt eller bli fastere i formen, så er liksom styrketrening svaret. I ditt nyeste blogginnlegg om hvordan bli kvitt magefettet anbefaler du tung styrke fremfor løping. Også i de fleste andre artikler om tilsvarende tema føler jeg at styrketrening er den anbefalte treningsformen for vektnedgang og «fasthet».

    Jeg liker å løpe og svømme, jeg synes det er digg å ha god kondisjon. Samtidig har jeg, som så mange andre, lyst til å være litt fastere i fisken. Kan mye kondisjonstrening og lite tung styrketrening også være veien å gå, eller må svaret bli tung styrketrening?

    Håper du har mulighet til å skrive litt om dette!

    🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blogglisten hits